Nowy Tiguan

Nowy Tiguan z silnikiem diesla?

W 2023 roku większość modeli samochodów spalinowych zbliża się raczej do końca swojego istnienia. Nie oznacza to jednak, że nie możemy oczekiwać wprowadzenia nowych generacji. Świetnym przykładem jest Volkswagen Tiguan. To nie koniec nietypowych w dzisiejszych czasach informacji. Pod maskę nowego Tiguana trafią też jednostki wysokoprężne, tak chętnie wycofywane z większości samochodów.

 

Volkswagen Tiguan — trzecia generacja kompaktowego SUVa

Decyzja Volkswagena o wprowadzeniu trzeciej odsłony Tiguana nie powinna tak dziwić, gdy spojrzymy na wiek obecnej generacji. Po raz pierwszy samochód debiutował w 2007 roku, a drugą odsłonę wypuszczono na rynek 9 lat później. Przez to z rynku zniknie w momencie, gdy pierwsze egzemplarze będą miały na karku już 8 lat. Biorąc pod uwagę to, że samochody spalinowe mogą być sprzedawane do roku 2035, wprowadzenie nowej, najpewniej ostatniej w Europie odsłony Tiguana jest jak najbardziej uzasadnione.

 

Volkswagen Tiguan III — większy, pojemniejszy i bardziej efektywny

Decydując się na opracowanie trzeciej odsłony Tiguana, Volkswagen zrezygnował z wymyślania koła na nowo. Nie miało to większego sensu. Tiguan to dość udany model, który wymaga jedynie odświeżenia, dzięki któremu będzie lepiej pasować do obecnej na rynku konkurencji. To, że postawiono na ewolucję widać między innymi po wymiarach. Auto korzysta z platformy MQB evo, a jedyna zmiana dotyczy jego długości, która zwiększyła się o 3 centymetry. Poza tym wymiary są niemal identyczne. Mimo tego Volkswagenowi udało się znaleźć dodatkowe 37 litrów pojemności w bagażniku, dzięki czemu ta wynosi 652 litry. Lepszy jest też współczynnik oporu powietrza. Obniżono go do poziomu Cx=0,28.

Oczywiście ewolucyjne podejście nie wyklucza zmian wizualnych. Odświeżono przód pojazdu, który od teraz zdobić będą reflektory HD LED Matrix. Jeden taki reflektor składa się aż z 19 200 diod, które pozwalają niezwykle dokładnie oświetlić drogę oraz jej otoczenie. Zupełnie nowa jest też tylna, pozioma listwa LED. Zmodyfikowano także błotniki, dzięki czemu Tiguan może korzystać nawet z 20-calowych obręczy kół.

 

Volkswagen Tiguan — bogata gama silnikowa

Na uwagę zasługuje niezwykle bogata, jak na 2023 rok gama silnikowa. Volkswagen Tiguan ma debiutować z jednostkami wysokoprężnymi z rodziny TDi, benzynowymi TSI, miękkimi hybrydami eTSI, a także z hybrydami typu plug-in eHybrid. Niezależnie od wybranego silnika, ma on być sparowany z dwusprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynią biegów DSG. Świetnie prezentuje się tutaj zasięg oferowany przez hybrydy typu plug-in. Wedle zapowiedzi producenta, możliwe ma być przejechanie nawet około 100 kilometrów w trybie czysto elektrycznym. Dodatkowo akumulatory mają otrzymać możliwość ładowania nie tylko prądem przemiennym, ale też prądem stałym.

Sporo zmieni się jednak we wnętrzu. Zastosowany zostanie tam Digital Cockpit, którego znakiem rozpoznawczym jest między innym brak dźwigni zmiany przełożeń w klasycznym miejscu. Zamiast tego stosowany jest przełącznik umieszczony po prawej stronie kolumny kierownicy. Dodatkowo auto ma być wyposażone w łopatki. Centralny punkt to sporej wielkości ekran służący do obsługi systemu multimedialnego. W najlepszej wersji ma mieć przekątną o długości nawet 15 cali.

Na liście opcjonalnego wyposażenia można liczyć na wyświetlacz head-up, czy też specjalny przełącznik wrażeń z jazdy. Ma być zintegrowany z wyświetlaczem OLED i służy do sterowania muzyką, oświetleniem ambientowym, czy też profilem jazdy. Producent chwali się także zastosowaniem materiałów wysokiej jakości w wykończeniu wnętrza, a także bogatą listą systemów bezpieczeństwa. Znajdziemy na niej autonomiczne hamowanie awaryjne, kamery cofania, asystenta utrzymywania pasa ruchu, czy też system monitorowania martwego pola. Auto ma być wyposażony nawet w system Park Assist Pro umożliwiający automatyczne parkowanie i zdalne opuszczenie miejsca parkingowego używając aplikacji na smartfona.

Volkswagen Tiguan III generacji do sprzedaży trafi w pierwszym kwartale 2024 roku. Do tej pory był to popularny model, który sprzedał się w nakładzie 7.6 miliona sztuk. Zobaczymy, czy uda się osiągnąć okrągły wynik 10 milionów dostarczonych do kierowców egzemplarzy. Na to czas jest już dość ograniczony.