Citroen C5X

Odświeżona gama silników Citroena

Koncern Stellantis w ostatnim czasie rozpoczął gruntowne odświeżanie gamy silnikowej w posiadanych przez siebie markach. Teraz przyszła pora na Citroena, który zaprezentował właśnie najnowsze jednostki napędowe. Oto silniki, które trafią pod maski Citroenów w nadchodzących latach.

 

Stellantis nie czeka na nowe przepisy — zmiany w gamach silnikowych

Wprowadzenie zmian w ofertach jednostek napędowych to czynność, która czeka tak naprawdę wszystkich producentów samochodów osobowych. Jeśli jakaś marka chce wciąż działać na terenie Starego Kontynentu, nie obędzie się bez zaktualizowania silników tak, by te spełniały normy w najbliższych latach. Jest to bardzo ważne, szczególnie w związku z planowanym wprowadzeniem standardu emisji spalin Euro 7.

Właśnie dlatego koncern Stellantis zdecydował się nie czekać do ostatniego gwizdka. Zamiast tego francusko-włosko-amerykańska grupa już teraz odświeża gamy silnikowe w zarządzanych przez siebie markach. Dzięki temu mają być lepiej przygotowane do nowych norm, a także transformacji elektrycznej, która nadchodzi w roku 2035.

 

Citroen C5 Aircross — nowe silniki

Pierwsze zmiany dotyczą modelu Citroen C5 Aircross. Ten sporych rozmiarów SUV doczekał się ostatnio faceliftingu, a teraz odmłodzeniu ulegnie paleta jednostek napędowych. Dostępny do tej pory spalinowy silnik 1.2 o mocy 130 koni mechanicznych zostanie zastąpiony przez miękką hybrydę. Jest to układ zbudowany z pomocą 3-cylindrowej jednostki PureTech, w której zamontowano łańcuch rozrządu i dysponujący mocą 28 KM silnik elektryczny. Cały układ ma 136 KM i współpracuje z 6-biegową przekładnią automatyczną.

 

Zmiany w silnikach Citroena C5X

Oczywiście zmiany dotknęły również Citroena C5X. W tym wypadku usunięto z oferty jednostkę 1.6 o mocy 180 KM. Zamiast tego dostępny będzie dysponujący taką samą mocą układ hybrydowy typu plug-in. Jego moment obrotowy ma wynosić 360 niutonometrów. Składa się on ze 150-konnego silnika benzynowego i 110-konnej jednostki elektrycznej.

 

Nowe jednostki elektryczne w Citroenie e-C4 i e-C4X

Nowości wprowadzono także w samochodach elektrycznych oferowanych przez francuską markę. Mowa tu dokładniej o modelach e-C4 i e-C4X. Do tej pory oferowano je z silnikiem o mocy 136 koni mechanicznych. Teraz kierowcy mogą też liczyć na mocniejsze jednostki, które zapewnią nie tylko lepsze osiągi, ale też wyższy zasięg.

Po pierwsze moc ma wynosić 156 koni mechanicznych. Najważniejszą zmianą jest jednak bateria. Francuski producent chwali się, że oferuje ona dużo lepszą żywotność oraz gęstość energii. Dodatkowo jej pojemność wzrosła z 50 do 54 kWh. Wszystko dzięki wprowadzeniu zmian w składzie chemicznym wewnątrz baterii.

Takie zmiany mają pozwolić na osiągnięcie dużo wyższego przebiegu na jednym ładowaniu. Zasięg ma wzrosnąć z 360 do nawet 415 lub 420 kilometrów w zależności od wybranego modelu. Wszystko przez średnie zużycie energii. To ma być niższe aż o 4 kWh/100 km. Zamiast 16 kWh/100 km ma wynosić 12 kWh/100 km.

 

Zmiany w Citroenie obrazem najnowszych trendów

To, jakie zmiany w gamie silnikowej wprowadził Citroen, doskonale pokazuje zmieniające się w motoryzacji trendy. W najbliższych latach można się więc spodziewać przede wszystkim tego, że liczba jednostek spalinowych dostępnych w gamach silnikowych będzie się znacząco zmniejszać. Zamiast nich trzeba zwyczajnie przyzwyczaić się do układów hybrydowych, czy to miękkich, czy też typu plug-in.

Bardzo pozytywną informacją są zmiany w ofercie dla aut elektrycznych. Nowe silniki wraz z akumulatorami pokazują, że technologia zaczyna się dość szybko rozwijać. Dzięki temu w najbliższych latach elektryki mogą oferować coraz większy zasięg, jednocześnie poprawiając swoje parametry, a to wszystko bez dużego wpływu na ceny.

O tym, czy nowości w gamie silnikowej Citroena przyniosą efekty w postaci lepszej sprzedaży, przekonamy się w najbliższych miesiącach. Francuska marka nie jest w zbyt dobrym okresie swojej historii, lecz zmiany mogą pozwolić na zachęcenie pewnej liczby klientów do zakupu auta Citroen.