BYD Seal U

Chińskie marki podbijają Europę – rewolucja na rynku motoryzacyjnym w maju 2025

Europejski rynek nowych aut wciąż rośnie

Europejski rynek motoryzacyjny nie zwalnia tempa. W maju 2025 roku zarejestrowano ponad 1,1 mln nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 2,5% w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Choć dynamika sprzedaży jest umiarkowana, to struktura rynku przechodzi istotną transformację – a głównym czynnikiem tej zmiany okazują się producenci z Chin.

Rekordowe wzrosty chińskich marek

Chińskie marki z impetem wkroczyły na europejski rynek. W maju osiągnęły wynik 65 808 zarejestrowanych samochodów, co daje aż 111% wzrostu rok do roku i 5,9% udziału w całym rynku. Dla porównania, w maju 2024 roku ich udział wynosił jedynie 2,9%.

Największy sukces zanotowała marka MG, która osiągnęła 29 tysięcy rejestracji i wyprzedziła pod względem rocznym takie marki jak Fiat. Jeszcze bardziej imponująco wypadł BYD – producent, który niemal zrównał się z Teslą, a w kwietniu nawet ją wyprzedził.

Nowi gracze: Jaecoo, Omoda, Leapmotor

Na liście rejestracji pojawiły się też zupełnie nowe nazwy. Jaecoo sprzedało ponad 7400 aut, wyprzedzając m.in. Hondę. Omoda zakończyła miesiąc z wynikiem ponad 4200 egzemplarzy, lepszym niż Mitsubishi. Leapmotor – choć jeszcze niszowy – już teraz przewyższa wynikami takie marki jak Lancia, która odnotowała 80-procentowy spadek.

Sukces nie tylko dzięki elektromobilności

Choć chińskie marki kojarzą się głównie z samochodami elektrycznymi, ich sukces w Europie to także efekt ekspansji modeli hybrydowych i plug-in hybrid. Jest to odpowiedź na nadchodzące cła na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach. Chińscy producenci, nie chcąc tracić pozycji, skutecznie dywersyfikują swoją ofertę. Dodatkowo przyciągają klientów atrakcyjnymi cenami, bogatym wyposażeniem i długimi gwarancjami.

Europejscy producenci nie odpuszczają

Mimo ofensywy ze strony Chin, marki europejskie nadal trzymają się mocno. Renault, Volkswagen, Skoda czy BMW notują wzrosty sprzedaży, choć w mniej spektakularnym tempie. Renault Clio wróciło na szczyt najchętniej kupowanych modeli w Europie, a Dacia Sandero, VW Tiguan i Duster również utrzymują pozycje w czołówce. Jednak w drugiej dziesiątce bestsellerów widać już chińskich rywali – MG ZS, MG3, BYD Seal U czy Jaecoo 7.

Nowe realia na europejskim rynku

Zachowania europejskich konsumentów wyraźnie się zmieniają. Jeszcze kilka lat temu obawy przed wyborem chińskiego samochodu były powszechne – dziś wiele z tych marek zaczyna być postrzeganych jako pełnoprawna konkurencja dla europejskich gigantów. Przystępne ceny, nowoczesne technologie i ciekawy design okazują się skuteczną receptą na sukces.

Gdzie kupić chińskie auto? Sprawdź ogłoszenia

Jeśli chcesz przekonać się, jak w praktyce wypadają modele marek takich jak MG, BYD, Jaecoo czy Omoda, koniecznie zajrzyj do aktualnych ofert. Na stronie Samochody.pl znajdziesz najnowsze ogłoszenia, dzięki którym sam ocenisz, czy to właśnie chińska motoryzacja stanie się Twoim kolejnym wyborem.