Dacia Bigster – wielki krok w stronę premium w przystępnej cenie
Dacia wkracza do segmentu C-SUV, czyli do kategorii samochodów łączących cechy kompaktów segmentu C, z charakterystyką SUV-ów. Po wielu latach skupienia się na mniejszych modelach rumuńska marka zaprezentowała 14 października podczas wydarzenia “2024 Paris Motor Show” nowy model: Dacia Bigster - największy samochód w swojej ofercie.
I faktycznie, jako największy, będzie miał mocniejszą hybrydową jednostkę napędową, a także znacznie więcej przestrzeni niż np. Duster. A wszystko to przy zachowaniu przystępnej ceny w porównaniu do konkurencji. Samochód trafi do produkcji w styczniu 2025 roku.
W designie sporo cech wspólnych z Duster i Spring
Jeśli miałeś okazję zobaczyć nową Dacia Duster lub Spring, na pewno będziesz w stanie dostrzec wspólne cechy designu z nowym Bigsterem. Mianowicie auto ma masywne nadkola, wyraźne kąty i sporo prostych linii. Jeśli chodzi o reflektory, zarówno przednie, jak i tylne światła, znajdują się na krawędzi, nachodząc praktycznie w połowie na boki karoserii, co daje efekt wizualny, że samochód jest większy.
Boczne osłony podwozia, nadkola oraz niektóre części przedniego i tylnego zderzaka zostały wykonane z nowego materiału o nazwie Starkle. Jest on używany w stanie surowym, nielakierowanym.
Bigster jest znacznie większy niż siostrzany model Renault Austral
Dacia Bigster jest oparta na platformie CMF-B i to największa jak dotąd Dacia, ale jak duża? Bigster ma następujące rozmiary: 4,57 m (długość) 1,81 m (szerokość) i 1,71 m (szerokość). Aby nadać tej wypowiedzi kontekst, Bigster jest dłuższy niż siostrzany model Renault Austral (4,51 m), Hyundai Tucson (4,50 m), a nawet dłuższy niż nowy Volkswagen Tiguan (4,54 m).
Bagażnik jest znacznie większy niż np. w modelu Duster, ponieważ zmieści się w nim 667 litrów. Spektakularny jest również prześwit wynoszący 22 cm, czyli typowy dla prawdziwego SUV-a
Przestronne wnętrze z elementami, które sprawiają, ze Bigster to wielki krok w stronę premium
Kolosalne rozmiary przekładają się na pojemne wnętrze. Bigster jest przestrony i znajdzie dużo miejsca na nogi i głowę. Nawet w tylnych rzędach dla osób mierzących więcej niż 1.8 metra. Poza tym wnętrze jest dokładnie takie, jakiego można oczekiwać od nowoczesnej Dacii. W aucie zastosowano proste materiały, i podstawowe, ale solidnie działające wyposażenie. Wszystkie wersje wyposażenia posiadają centralny ekran dotykowy 10,1 cala. Oto szczegóły:
- Wersje Essential i Expression mają system multimedialny Media Display, łączność bezprzewodową Apple CarPlay/Android AutoTM i 4-głośnikowy system audio. Ekran deski rodzielczej ma 7 cali.
- Wersje Bigster Extreme i Journey są wyposażone w 10-calowy ekran deski rozdzielczej i system multimedialny Media Nav Live, z nawigacją. Jeśli chodzi o głośniki, to znajdziemy tu systemem dźwiękowy Arkamys 3D Sound System z 6 głośnikami.
Jeśli chodzi o inne udogodnienia, to Bigster jest pierwszą Dacią wyposażoną w panoramiczny szklany dach. Można go otworzyć do 35 cm i jest on standardowym wyposażeniem wersji Extreme.
Jest to pierwszy model Grupy Renault z układem napędowym Bigster Hybrid 155
Jak być może wiesz, Dacia należy do Grupy Renault, i tak się składa, że Bigster będzie pierwszym autem z nowym układem napędowym Hybrid 155. Oto wszystkie dostępne wersje silnikowe:
Wersja hybrydowa Hybrid 155
To najpotężniejsza opcja, która wygeneruje moc 153 KM. W tej wersji zastosowano czterocylindrowy silnik połączony z dwoma silnikami elektrycznymi oraz 1,4 kWh baterią. To innowacyjne rozwiązanie pozwala na jazdę w trybie elektrycznym przez aż 80% czasu w miejskich warunkach. Efekt? Oszczędność paliwa o 6% w porównaniu do wersji Hybrid 140, znanej z modeli Duster i Jogger.
Miękka hybryda TCe 140
Będzie miała 138 KM i zostanie wyposażona w 1,2-litrowy silnik turbo doładowany, który współpracuje z baterią 0,8 kWh. Ta wersja połączona będzie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która przekazuje moc na przednie koła.
Miękka hybryda ECO-G 140 (benzyna i LPG)
Bigster ECO-G 140 to pierwszy model marki, w którym istnieje możliwość zasilania LPG w konfiguracji miękkiej hybrydy. Dostępna moc to 138 KM. Kiedy zbiornik na benzynę o pojemności 50 litrów oraz zbiornik LPG o pojemności 49 litrów są pełne, ta wersja może przejechać do 1,450 km między tankowaniami.
Bigster TCe 130 4x4
To wersja z napędem na wszystkie koła, o moc 128 KM. W tej konfiguracji silnik ma 1,2 litra pojemności i łączy cechy hybrydowe z dodatkową funkcjonalnością napędu na 4 koła.
Dacia przygotowała sporo akcesoriów, które pozwolą uczynić Bigstera niemalże mobilnym domem
Na przykład przenośny podłokietnik z drugiego rzędu można zamienić w wygodny plecak. Jest też organizer, który zmienia tył przedniego fotela w praktyczne miejsce do przechowywania rzeczy dla pasażerów z tyłu.
Można również wyposażyć auto w "Pack Sleep", który montuje się w bagażniku. W zestawie jest dwuosobowe łóżko (1,90 m długości i do 1,30 m szerokości), które można rozłożyć w mniej niż dwie minuty, półka i dodatkowe miejsce do przechowywania rzeczy. Będzie też sporo akcesoriów i mocowań, dzięki którym będzie można zamienić Bigstera w mobilny kamper.
Pojawi się także nowinka w postaci inteligentnych punktów mocowanie “YouClip”
Samochód ma standardowo pięć punktów mocowania YouClip. Dzięki nim można szybko i bezpiecznie zamontować na przykład uchwyt na tablet/ smartfona, torbę, czy wieszak na ubrania. Jest też sprytne urządzenie 3 w 1, które łączy uchwyt na kubek, haczyk i przenośną lampę.
Ceny Dacia Bigster 2025
Nie znamy jeszcze szczegółowych cen dla poszczególnych wersji, ale Dacia ujawniła, że ceny wersji hybrydowej będą zaczynać się od 130 000 złotych. To bezkonkurencyjna cena wśród średniej wielkości hybrydowych SUV-ów. Natomiast wersje spalinowe będą dostępne od 110 000 złotych.