Exeed Sterra ES

Exeed Sterra ES – chiński sedan elektryczny, który rzuca wyzwanie Tesli Model S

Exeed Sterra ES – chiński sedan elektryczny, który rzuca wyzwanie Tesli Model S

Chiński koncern Chery nie zwalnia tempa w ekspansji na rynek aut elektrycznych. Tym razem poprzez swoją luksusową markę Exeed prezentuje model Sterra ES – nowoczesnego, elektrycznego sedana, który ma stanąć w szranki z takimi tuzami jak Tesla Model S. Imponujący zasięg, zaawansowana technologia i atrakcyjna cena czynią z niego jednego z najciekawszych debiutantów w segmencie premium.

Design i aerodynamika

Exeed Sterra ES przyciąga wzrok eleganckim, opływowym kształtem. Przód auta zdobi zamknięty grill i smukłe reflektory LED, a minimalistyczna linia nadwozia dopełniona jest ukrytymi klamkami drzwi. Dzięki współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu zaledwie 0,205 Cd, Sterra ES plasuje się w czołówce najbardziej aerodynamicznych samochodów na świecie.

Samochód ma 4945 mm długości, 1978 mm szerokości i 1480 mm wysokości. Rozstaw osi wynoszący 3000 mm zapewnia przestronne wnętrze, w którym wygodnie rozsiądą się zarówno kierowca, jak i pasażerowie.

Luksusowe wnętrze pełne technologii

Kabina Sterra ES to połączenie elegancji i nowoczesności. Centralnym punktem jest 15,6-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości, współpracujący z 12,3-calowym cyfrowym zestawem wskaźników. Obsługa systemu odbywa się za pomocą intuicyjnego interfejsu, a dodatkowym atutem jest integracja z popularnymi systemami mobilnymi oraz możliwość sterowania głosowego.

Na pokładzie znajdziemy także system rozpoznawania twarzy, nawigację rozszerzonej rzeczywistości oraz asystenta sztucznej inteligencji, który uczy się nawyków kierowcy. Za doznania dźwiękowe odpowiada system audio z 23 głośnikami, a komfort podróży podnoszą fotele pokryte skórą Nappa z funkcją masażu.

Osiągi i zasięg

Sterra ES oferowana jest w kilku wariantach napędowych, które odpowiadają różnym potrzebom:

  • Pro: silnik 185 kW, bateria 60,7 kWh, zasięg 550 km (CLTC)
  • Plus: silnik 230 kW, bateria 66,4 kWh, zasięg 605 km (CLTC)
  • Max: silnik 230 kW, bateria 79,9 kWh, zasięg 720 km (CLTC)
  • Max+: silnik 230 kW, bateria 97,7 kWh, zasięg aż 905 km (CLTC)
  • Ultra 4WD: dwa silniki o łącznej mocy 353 kW, bateria 79,9 kWh, zasięg 650 km (CLTC), przyspieszenie 0–100 km/h w 3,7 sekundy

Samochód korzysta z technologii 800V, co pozwala na bardzo szybkie ładowanie – już 5 minut pod ładowarką wystarcza, aby odzyskać 150 km zasięgu.

Bezpieczeństwo i wsparcie kierowcy

Sterra ES to nie tylko moc i zasięg, ale również bezpieczeństwo. Auto wyposażono w zestaw zaawansowanych systemów wspomagających, takich jak adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu, automatyczny system parkowania oraz system kamer 360 stopni.

W wyższych wersjach dostępny jest lidar montowany na dachu, który wspiera funkcje autonomicznej jazdy. Ciekawym rozwiązaniem są także interaktywne światła, które mogą komunikować się z otoczeniem – informując pieszych o zamiarze ruszenia czy sygnalizując inne manewry.

Cena i dostępność

Na rynku chińskim cena Exeed Sterra ES startuje od około 225 800 juanów, co w przeliczeniu daje około 31 000 dolarów. W Europie auto ma pojawić się pod nazwą Exlantix ES, a dokładna cena i data premiery pozostają na razie nieznane.

Nie ulega jednak wątpliwości, że Chery z nowym modelem mierzy wysoko – chce nie tylko przyciągnąć klientów Tesli, ale również zaoferować luksusowy produkt w bardziej przystępnej cenie.

Czy Exeed Sterra ES podbije Europę?

Sterra ES to dowód na to, jak szybko chińskie marki nadrabiają dystans do największych producentów samochodów elektrycznych. Połączenie atrakcyjnego designu, zaawansowanej technologii, dużego zasięgu i rozsądnej ceny sprawia, że Exeed Sterra ES może realnie zagrozić obecnym liderom segmentu.

Czy europejscy klienci przekonają się do chińskiego luksusu na prąd? Przekonamy się już wkrótce, ale jedno jest pewne – konkurencja w świecie elektromobilności robi się coraz ciekawsza.