Fuzje w rynku motoryzacji. Nowe grupy producentów samochodów
Fuzje w rynku motoryzacji. Nowe grupy producentów samochodów
News z początku 2021 roku sprawił, że rynek motoryzacyjny ma o czym mówić. Otóż PSA i FCA zatwierdziły decyzję o połączeniu się w Stellantis. Nowy koncern, a właściwie megakoncern będzie praktycznie największym motoryzacyjnym na świecie. Samochody jakie wyjdą spod ręki nowego koncernu to ponad 14 marek i prawie 100 modeli.
PSA (PSA - Peugeot Société Anonyme) to dawny francuski koncern motoryzacyjny, który powstał w 1976 roku w wyniku przejęcia przez Peugeota upadającego Citroëna. Marki koncernu to: Citroën, DS, Opel, Peugeot, Vauxhall. W 2018 roku koncern zatrudniał na całym świecie 211 tys. osób, sprzedał 3,9 mln pojazdów.
FCA - Fiat Chrysler Automobiles N.V. to koncern motoryzacyjny powstały w 2014 roku w wyniku fuzji włoskiej spółki Fiat z amerykańskim Chryslerem. Marki należące do koncernu FCA to: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Ram.
Jak można się domyśleć Stellantis to nie tylko samochody osobowe. Koncern prowadzi działalność związaną m.in. z branżą robotów produkcyjnych, branżą surowców produkcyjnych, części i komponentów dla branży motoryzacyjnej.
Wiadomo, które marki na pewno przetrwają, będą to na pewno Jeep i Peugeot. Jeep jest najlepiej sprzedającą się marką w FCA, notuje z roku na rok olbrzymi wzrost sprzedaży. Dodatkowo ma znany wizerunek na całym świecie. W ciągu ostatnich 5 lat sprzedaż Jeepa wzrosła o ponad 50% i wynosi obecnie ok. 1,7 miliona sztuk. To ogromny sukces amerykańskiego producenta i trzeba podkreślić, że niezależnie miejsca na świecie i segmentu cenowego samochody te są i będą długo rozpoznawane. Dlatego możemy być pewni, że marka ocaleje.
Konsolidacje dealerów w Polsce
Końcem 2020 roku nastąpiła konsolidacja Grupy Cichy z biznesem Sobiesława Zasady obejmującą marki z grupy Volkswagen. Mirosław Cichy i Sobiesław Zasada twierdzą, że korzyści z planowanej fuzji będą spore. Obejmą oni swoim zasięgiem teren całego kraju. Doświadczenie, już ponad 30 letnie i połączenie dwóch dużych firm pozwoli lepiej zarządzać kapitałem, zorganizuje sprzedaż w lepszy sposób. Do tego jeśli doliczyć usługi finansowe, ubezpieczenia i serwis oraz skup samochodów używanych mamy biznes, któy spełni oczekiwania klienta końcowego na pewno lepiej niż 2 czołowych graczy osobno.