Kia Pride

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Kia Pride

Południowokoreańska marka Kia przeszła długą drogę do miejsca, w którym się teraz znajduje. Nie zawsze jej auta się dobrze sprzedawały i były na europejskim poziomie. Jednym z aut, które przypominają o początkach Kii jest model Pride, który jest poprzednikiem dobrze znanej w Europie miejskiej Kii Rio.

Kia Pride – historia modelu

Korea Południowa przechodziła przez bardzo trudny okres w latach 80. XX wieku i producenci aut otrzymali wtedy nakaz od ówczesnego dyktatora i prezydenta Chun Doo-hwana nakaz budowania jedynie aut ciężarowych i dostawczych. Kia do budowy samochodów osobowych powróciła dopiero w 1987 roku. Wtedy wraz z Fordem i Mazdą stworzyła model Pride, czyli bliźniaka Forda Festiva oraz Mazdy 121.

Stworzony przez producentów z Korei Południowej, Japonii i Stanów Zjednoczonych to samochód jest małym autem przeznaczonym do miasta. W ramach tej współpracy Mazda zapewniła jednostki napędowe do tego samochodu. Kia Pride od swoich bliźniaków różni się jedynie oznaczeniami producenta oraz nazwy modelu, a także lekko zmienioną atrapą chłodnicy. Kia Pride miała naprawdę bogatą gamę nadwoziową. Samochód ten dostępny był zarówno jako 3-, lub 5-drzwiowy hatchback, kombi, 4-drzwiowy sedan, a na rynek brytyjski ten malutki samochód produkowano nawet jako 2-drzwiowego vana.

Kia Pride ma małe, dość kanciaste kształty i krótki rozstaw osi z praktycznie nieistniejącym zwisem przednim oraz tylnym. Pierwszy lifting miał miejsce sześć lat po rozpoczęciu produkcji, czyli w 1993 roku. Wtedy Kia zmieniła w modelu Pride takie elementy jak reflektory, klosze tylnych lamp, atrapa chłodnicy, a także zamontowano przemodelowaną deskę rozdzielczą.

Model Pride jest bardzo ważny dla Kii, gdyż to za jego pomocą południowokoreański producent rozpoczął ekspansję na zagraniczne rynki. Wpierw Kię Pride wprowadzono do Ameryki Południowej i niektórych krajów azjatyckich. W Europie rozpoczęto od Wielkiej Brytanii, a w 1997 roku auto wprowadzono także na polski rynek. W ten sposób Kia mogła wejść w niszę budżetowych samochodów do tej pory zdominowany przez Fiata i Daewoo.

Produkcję Kii Pride zakończono w 2000 roku, lecz samochody te ten były wciąż budowane w niektórych krajach. Na zakupionej licencji aż do 2020 roku produkowało go irańskie przedsiębiorstwo SAIPA, a do 2004 roku model w wersji sedan można było zakupić w Pakistanie jako Kia Classic. Rolę Kii Pride na światowych rynkach przejął oferowany do dziś model Rio, który kontynuował budowanie pozycji południowokoreańskiej marki na rynku europejskim.

Kia Pride – dane techniczne i wymiary

Kia Pride jest autem o bardzo małych wymiarach. Najmniejsza jest wersja hatchback w 3-drzwiowej konfiguracji. Jej długość to zaledwie 3565 milimetrów. 5-drzwiowy hatchback jest nieco większy i mierzy 3615 milimetrów. Najdłuższa wersje to naturalnie sedan i kombi, gdyż te odmiany nadwoziowe mierzą aż 3940 milimetrów. Rozstaw osi w zależności od wersji mierzy od 2295 do 2345 milimetrów. Masa własna również jest bardzo mała i wynosi od 793 do zaledwie 848 kilogramów. Jak na rozmiary auto ma dość pojemny bagażnik, gdyż wersja kombi ma pojemność od 384 do 1083 litrów. Hatchback nie oferuje jednak zbyt wiele przestrzeni, gdyż zmieścimy w nim zaledwie 205 do 510 litrów.

Kia Pride – gama silnikowa

Pod maską znajdziemy jedynie małe jednostki napędowe produkowane przez Mazdę. Mają one pojemność 1.2, lub 1.3 litra. Najsłabszy silnik generuje 52 konie mechaniczne. Nieco mocniejsze 1.3 dysponuje mocą rzędu 60 KM, 64, lub 73 koni mechanicznych. Nie są to ogromne, ani zbyt mocne jednostki, ale przy niewielkiej masie wystarczają do swobodnego poruszania się po mieście, czyli w terenie gdzie Kia Pride czuje się najlepiej.

Kia Pride – ceny używanych modeli

Z racji na to, że Kia Pride oferowana w Polsce była przez krótki okres i nie jest specjalnie wyjątkowym modelem o interesujących parametrach znalezienie tego auta na rynku wtórnym jest bardzo rzadka. Przyczyniło się do również to, że z racji wieku i trwałości sporo tych samochodów trafiło po prostu na złom, gdzie dokonało swojego żywota. Gdyby ktoś jednak chciał zakupić Kię Pride cena nie powinna przekroczyć 2/3 maksymalnie 4 tysięcy złotych.