Lexus NX - jaki silnik będzie najlepszy?
Lexus NX jest osobowym crossoverem średniej klasy, produkowanym od 2014 roku przez koncern Toyota Motor Corporation. Model ten należy do najczęściej kupowanych Lexusów w Polsce, a także pozostaje jednym z najpopularniejszych SUV-ów klasy premium na rodzimym rynku. Obecnie produkowana jest 2 generacja Lexusa NX, która zadebiutowała w 2021 roku. Samochód ten występuje w dwóch wersjach silnikowych - benzynowej NX 300 z automatyczną przekładnią oraz hybrydowej NX 300h z bezstopniową przekładnią. Oba warianty dostępne są z napędem na przednie lub wszystkie koła, co podnosi płynność i komfort jazdy.
Silnik benzynowy Lexus NX
Lexus NX 300 to wersja benzynowa, napędzana przez czterocylindrową jednostkę o pojemności 2 l oraz mocy 238 osiąganej dzięki turbosprężarce. Silnik ten przyspiesza do 100 km/h w ciągu 7,1 sekundy, a w wariancie z napędem na przednie koła - 7,3 sekundy. Jednostka jest w stanie osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h. Ze względu na wysoką moc, NX 300 charakteryzuje się dość wysokim zużyciem paliwa - około 9 l na 100 km. Jego zaletą jest jednak unikalne połączenie kolektora dolotowego z dwukanałową turbosprężarką, który współpracuje ze specjalnie dostrojoną automatyczną skrzynią biegów. Za sprawą nowego układu sterującego, możliwe jest efektywne kontrolowanie zapotrzebowania na siłę napędową. System ten oblicza niezbędny dla aktualnych warunków moment obrotowy, a następnie doprowadza do jego zwiększenia oraz wywołania natychmiastowej reakcji na wciśnięcie pedału przy znacznej oszczędności paliwa. Maksymalny moment obrotowy dla modelu NX 300 wynosi 350 Nm w zakresie 1650 - 4000 obrotów na minutę.
Silnik hybrydowy Lexus NX
Lexus NX z hybrydowym układem napędowym to NX 300h. W tej odmianie podstawę stanowi wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra, a także silniki elektryczne - jeden lub dwa w wersji z napędem na cztery koła Duża pojemność oraz brak turbosprężarki zapewniają długowieczność jednostki benzynowej. Moc zespołu napędowego wynosi łącznie 197 KM, co pozwala na osiągnięcie przyspieszenia do 100 km/h w 9,2 sekundy. W porównaniu do wersji benzynowej NX 300, odmiana hybrydowa charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa - od 6,9 l na 100 km. Taki wynik wypada bardzo korzystnie nie tylko na tle innych SUV-ów z silnikami benzynowymi, ale również konkurencyjnych pojazdów z silnikiem diesla. W porównaniu z autami o zbliżonej mocy, z automatyczną przekładnią oraz napędem na cztery koła, NX 300h zapewnia praktycznie nieosiągalnie niski poziom spalania.