Nowy Lexus RX 2022
Lexus RX – szybka historia najpopularniejszego SUV-a w ofercie Japończyków
Zanim SUV-y oraz crossovery stały się popularne na całym świecie, tego typu samochody, a w szczególności ten pierwszy wspomniany typ aut, święcił triumfy wśród marek premium na rynkach, gdzie duże pojazdy zawsze mają rację bytu. Tak, chodzi o Amerykę Północną. To właśnie pod potrzeby amerykańskiego klienta w 1998 roku stworzono pierwszego Lexusa RX. Lexus jako producent tworzący samochody luksusowe oczywiście postarał się, by model ten był w stanie zapewnić kierowcy wszystko, co najlepsze. Zaawansowane systemy bezpieczeństwa, świetne nagłośnienie, a także rozbudowane układy komfortu, na czele z dołączaną od 2001 roku... nawigacją satelitarną w opcji.
Lexus RX sprzedawał się naprawdę dobrze niezależnie od generacji. Bardzo ważnym aspektem tego auta był między innymi fakt, że każdy był w stanie znaleźć coś dla siebie. Dla przykładu przy okazji II generacji produkowanej w latach 2003-2008 mogliśmy wybrać na przykład edycję z jednostką 3.5 V6, lecz równocześnie nic nie stało na przeszkodzie, by zdecydować się na hybrydę. Kilkanaście lat temu robiło to naprawdę spore wrażenie. Do tej pory mogliśmy podziwiać aż cztery generacje tego samochodu, który sprzedał się przez te wszystkie lata w nakładzie grubo ponad 3,5 miliona egzemplarzy. Piąta generacja jednak stanowi sporą zmianę w kontekście tej linii modelowej.
Nowy Lexus RX – co ma sobą do zaoferowania?
Sam producent przyznaje, że najnowszy Lexus RX otwiera w przypadku tego flagowego SUV-a zupełnie nowy rozdział. Pierwsze ważne zmiany możemy zauważyć w kontekście stylistyki. Choć nadal centralną część designu stanowi trapezoidalny grill, nie jest on już aż tak uwypuklony w całej konstrukcji, zlewając się zresztą karoserii. Wywołuje to naprawdę intrygujący efekt 3D. Z tyłu zaś jesteśmy w stanie zauważyć listwę świetlną, która jest sporą różnicą w porównaniu do poprzedniego, czwartego wcielenia tego auta. W wielu przypadkach jednak widać pewne podobieństwa względem poprzednich pojazdów z linii RX. Nowa generacja nie odcina się od poprzedników grubą kreską, a raczej rozwija koncepcję tworzoną przez lata.
Wnętrze również jest bardzo ważne w kontekście zmian, przez które przechodzi model RX. Zaprojektowano je w zgodzie z filozofią Tazuna, która ma za zadanie stworzenie ergonomicznego kokpitu skupionego wokół kierowcy, choć oczywiście potrzeby pasażerów również nie są w tym przypadku pominięte. Lexus miał za cel stworzenie bardziej luksusowych warunków, za sprawą nie tylko nowego projektu wnętrza, lecz nowych systemów komfortu oraz bezpieczeństwa zebranych pod egidą Lexus Safety System +.
Lexus RX – dane techniczne
Lexus RX V generacji jest tak samo długi, jak swój poprzednik (4890 mm), lecz o 25 mm szerszy (1920 mm) i niższy o 10 mm (1710 mm). Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 60 mm za sprawą nowej platformy prowadzenie jest dokładniejsze i wygodniejsze. Nie jest to najlżejszy samochód, bowiem w tylko jednej na trzy wersji możliwe jest osiągnięcie masy własnej poniżej 2 ton (1965-2240 kilogramów), lecz w przypadku SUV-a segmentu E jest to oczywiście do wybaczenia. Imponować może zaś rozmiar bagażnika, który wyjściowo posiada pojemność aż 612 litrów.
Lexus RX – rewolucyjna gama silnikowa
Jedną z najistotniejszych zmian w przypadku Lexusa RX jest nowa gama jednostek napędowych, złożona wyłącznie z silników hybrydowych. Najsłabszym motorem jest ten o oznaczeniu 350h – pojemność silnika spalinowego wynosi 2,5 litra, a łączna moc jednostki opiewa na 245 KM. Następnie mamy 450h – tu również bazą jest spalinówka o pojemności 2,5 litra, lecz jako że jest to hybryda plug-in, moc wynosi aż 306 KM. Prawdziwym potworem jest jednak silnik 500h – 2,4 litrowa, turbodoładowana jednostka hybrydowa, która oferuje kierowcy aż 371 KM mocy, inteligentny napęd na cztery koła Direct4 i przyspieszenie do 100 km/h na poziomie zaledwie 5,9 sekundy!