volkswagen

Spadek sprzedaży Volkswagena

Największy europejski koncern, czyli grupa Volkswagen AG w 2022 roku osiągnęła gorsze wynik, niż miało to miejsce w roku poprzednim. Sprzedaż większości marek wchodzących w skład grupy Volkswagena zaliczyła spory spadek sprzedaży i w ten sposób koncern jedynie pozostanie na drugim miejscu w rankingu największych producentów samochodów osobowych na świecie, gdzie ponownie przegra z Toyotą.

Ile aut Volkswagen wyprodukował w 2022 roku i latach poprzednich?

Przede wszystkim pamiętajmy, że mówiąc Volkswagen, mamy na myśli coś znacznie więcej niż tylko niemiecką markę. Jest ona naturalnie największą spośród tych, które zaliczamy do koncernu VAG, lecz oprócz niej do grupy zaliczamy przecież kilku naprawdę sporych producentów, a w zasadzie kilka sporych marek. W skład koncernu Volkswagen AG wchodzi jeszcze Audi, Skoda, Porsche, Seat, Cupra, Bentley i Lamborghini. Sprzedaż pozostałych marek jest marginalna.

Razem wszystkie marki wchodzące w skład Volkswagena zebrały się do osiągnięcia sprzedaży na poziomie około 8.3 miliona samochodów osobowych. Jest to wynik gorszy o 6%, niż w roku poprzednim. Największy udział w spadku sprzedaży Volkswagena miały dwie marki należące do tych budżetowych w koncernie.

Sprzedaż Skody spadła bowiem o 17% i wyniosła 731 300 samochodów, co i tak stawia tę markę jako trzecią co do wielkości w grupie. Znacznie bardziej spadła sprzedaż aut przez Seata. Hiszpański producent w trakcie 2022 roku sprzedał jedynie 232 700 aut, co oznacza spadek o aż 41%. W ten sposób wypadł on z pierwszej czwórki w grupie, a marką, która prześcignęła Seata, jest Porsche ze sprzedażą na poziomie 309 900 i wzrostem wynoszącym około 3%.

Spadki zaliczył również sam Volkswagen oraz Audi. W tym roku sprzedano około 4 563 300 samochodów Volkswagena, czyli o 7% mniej niż w poprzednim roku. Sprzedaż Audi aż tak bardzo nie ucierpiała, gdyż spadła zaledwie o 4% do poziomu 1 614 200. Największy wygrany 2022 roku w grupie VAG to jednak ktoś zupełnie inny. Mowa tu o hiszpańskiej marce Cupra, wydzielonej z Seata. Sprzedała ona 152 900 samochodów, zaliczając wzrost o aż 93%. W ten sposób Cupra osiągnęła wynik zaledwie o 80 tysięcy aut gorszy od Seata, co z pewnością podsyci plotki mówiące o tym, że grupa VAG planuje zrezygnować z marki Seat.

Sprzedaż Bentleya i Lamborghini to naprawdę niewielkie liczby, lecz wynika to z pozycji tych marek. Im więcej aut one sprzedadzą, tym bardziej cierpi ich prestiż, więc jest to zrozumiałe. Bentley zaliczył więc 4-procentowy wzrost, sprzedając 15 174 samochody. Wzrost w Lamborghini jest wyższy i wyniósł 10%, a włoska marka supersamochodów sprzedała w trakcie 2022 roku dokładnie 9 233 auta.

VAG traci ogólnie, lecz zyskuje w segmencie aut EV

Mimo tego, że grupa VAG w ogólnym rozrachunku sprzedała mniej aut niż w poprzednik roku, to jej sprzedaż urosła znacząco w segmencie EV, czyli tym dotyczącym elektrycznych samochodów osobowych. W tym wypadku można mówić o naprawdę dobrych wynikach, do których przyczyniły się przede wszystkim elektryczne modele Volkswagena.

Sprzedaż aut elektrycznych oferowanych przez marki grupy VAG wzrosła o 26%. Ponadto Volkswagen rok ten zakończył jako lider rynku w Europie, czwarty co do wielkości koncern, gdy mowa o sprzedaży elektryków na rynku w Ameryce, a ponadto znacząco poprawił swoją pozycję w Chinach, gdzie sprzedaż wzrosła aż o 68%.  

W 2022 roku elektryki miały 6.9% udziału w całej sprzedaży samochodów przez koncern Volkswagen AG. Oznacza to, że w ciągu roku wzrost to 1.8 p.p., a na kolejne lata planowany jest jeszcze większy. Już w 2023 roku VAG chciałby, by elektryki odpowiadały za 11% sprzedaży. W 2025 roku udział ten ma wynosić 20%, a do 2030 roku planuje się podniesienie go do aż 50%.

Najpopularniejszy elektryk w grupie VAG to Volkswagen ID.4/ID.5. Samochody te są podawane razem, gdyż to po prostu dwie wersje nadwoziowe tej samej konstrukcji. Volkswagenowi udało się sprzedać ponad 193 tysiące tych aut. Kolejne miejsca to Volkswagen ID.3 (76 600), Skoda Enyaq iV (53 700), Audi Q4 e-tron (52 800), Audi e-tron (51 200), VW ID.6 (37 400), Porsche Taycan (34 800), a także Cupra Born (31 400).