Toyota bZ3X – elektryczny crossover z Chin, który może trafić do Europy
Toyota rozszerza swoje elektryczne portfolio i stawia kolejny krok w stronę zeroemisyjnej przyszłości. Najnowszy model z rodziny bZ (Beyond Zero) – Toyota bZ3X – to kompaktowy, w pełni elektryczny crossover opracowany głównie z myślą o rynku chińskim. Ale jego atrakcyjna specyfikacja i zaawansowana technologia sprawiają, że coraz więcej mówi się o jego możliwej premierze w Europie. Czym wyróżnia się ten model i czy rzeczywiście może namieszać w klasie elektrycznych SUV-ów?
Napęd i zasięg – kompakt z dużym potencjałem
Toyota bZ3X została opracowana wspólnie z chińskim partnerem GAC i powstała z myślą o przystępnej cenie i wysokiej funkcjonalności. Samochód oferowany jest w kilku wariantach zasięgu, dzięki trzem wersjom baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP):
- 50,03 kWh – zasięg do 430 km (CLTC)
- 58 kWh – zasięg do 520 km (CLTC)
- 67,92 kWh – zasięg do 610 km (CLTC)
Napędzany pojedynczym silnikiem elektrycznym o mocy od 150 kW do 165 kW (ok. 204–224 KM), bZ3X przekazuje moc na przednią oś, zapewniając dobre osiągi przy zachowaniu efektywności energetycznej.
Ciekawostka: dzięki technologii baterii LFP, auto ma cechować się większą żywotnością, mniejszym ryzykiem przegrzania i stabilną pracą nawet w trudnych warunkach pogodowych.

Technologia, która zaskakuje
Toyota bZ3X to także pokaz technologicznej dojrzałości. Auto wykorzystuje platformę GAC AEP 3.0, która pozwala na integrację zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy oraz nowoczesnych rozwiązań cyfrowych.
W wersji topowej bZ3X oferuje:
- System jazdy wspomaganej opartej na LIDARZE i 27 czujnikach
- Procesor NVIDIA Orin-X, znany z aut klasy premium (np. NIO i XPENG)
- Asystenta pasa ruchu, wykrywanie pieszych, rozpoznawanie znaków i system jazdy w korku
- Zdalne parkowanie oraz możliwość aktualizacji systemów OTA
Wnętrze zaskakuje przestrzenią i nowoczesnością:
- 14,6-calowy ekran centralny z rozbudowanym systemem infotainment
- 8,8-calowy cyfrowy zestaw wskaźników
- Siedzenia z funkcją pełnego rozłożenia – do pozycji łóżka (idealne na dłuższe postoje lub biwaki!)
- Przestrzeń bagażowa i kabina zaprojektowane z myślą o rodzinach

Wymiary i styl nadwozia
Toyota bZ3X ma klasyczne proporcje miejskiego SUV-a z wyraźnymi odniesieniami do stylistyki znanej z modelu bZ4X, ale bardziej „kompaktowe” i praktyczne:
- Długość: 4 725 mm
- Szerokość: 1 885 mm
- Wysokość: 1 655 mm
- Rozstaw osi: 2 800 mm
Wygląd zewnętrzny cechuje nisko poprowadzona linia dachu, masywny przód z LED-owym oświetleniem i smukłe światła z tyłu. Całość prezentuje się dynamicznie, nowocześnie, ale i praktycznie.
Czy Toyota bZ3X trafi do Europy?
Na ten moment Toyota oficjalnie nie potwierdziła planów wprowadzenia bZ3X na rynek europejski. Model zadebiutował w Chinach, gdzie odniósł ogromny sukces sprzedażowy, m.in. dzięki cenie – od równowartości ok. 60 tys. złotych w wersji podstawowej!
Jednak wiele wskazuje na to, że Toyota przygotowuje europejski wariant tego modelu, być może pod inną nazwą (firma odchodzi w Europie od oznaczeń „bZ”), z dostosowaną technologią i homologacją UE.
Dlaczego warto to śledzić?
W Europie brakuje obecnie przystępnych cenowo elektrycznych crossoverów z dużym zasięgiem. bZ3X – odpowiednio dopracowany – mógłby konkurować np. z:
- MG ZS EV
- Citroën ë-C4
- Renault Megane E-Tech
- Hyundai Kona Electric

Ciekawostki o Toyota bZ3X
- bZ3X ma jeden z najlepszych stosunków przestrzeni kabiny do długości auta w klasie (rozstaw osi aż 2800 mm!)
- Auto zostało zaprojektowane we współpracy z chińską firmą GAC, ale montaż końcowy odbywa się w zakładzie Toyoty
- Dzięki dużym możliwościom aktualizacji OTA, Toyota planuje rozszerzać funkcjonalność auta już po zakupie
- Auto zdobyło już kilka lokalnych nagród w Chinach – m.in. za ergonomię wnętrza i praktyczne rozwiązania dla rodzin
Podsumowanie: czy bZ3X ma szansę podbić Europę?
Toyota bZ3X to przemyślany, nowoczesny i technologicznie zaawansowany crossover, który doskonale wpisuje się w aktualne potrzeby rynku. Oferuje realny zasięg, przestrzeń, technologie premium i przystępną cenę – czyli wszystko to, czego oczekuje coraz więcej europejskich kierowców.
Jeśli Toyota zdecyduje się wprowadzić ten model do sprzedaży w Europie (np. pod zmienioną nazwą), może to być jeden z najbardziej konkurencyjnych elektryków 2026 roku.
Śledź Samochody.pl, bo jeśli tylko pojawi się potwierdzenie premiery bZ3X w Polsce – będziemy o tym pierwsi pisać!