Volvo V40

Volvo V40 - który silnik wybrać?

Volvo V40 to samochód osobowy, należący do klasy kompaktowej. Model ten produkowany był przez markę w latach 2012 - 2019. Mimo wcześniejszych doniesień, po siedmioletniej obecności na rynku zdecydowano o wstrzymaniu kolejnej generacji. Za pośredniego następcę modelu V40 uznaje się SUV Coupe, który bazuje na wariancie XC40.

Co można powiedzieć o ostatnim kompakcie Volvo? To całkiem duży model jak na swoją klasę, a mimo to w środku nie ma zbyt dużo przestrzeni. V40 zdecydowanie, jak większość modeli tego producenta, należy do klasy premium – do wykończenia wnętrza Szwedzi użyli bardzo dobrych jakościowo materiałów, nic nie skrzypi i nie trzeszczy, jest również bardzo ergonomiczne. Znajdziemy wewnątrz również sporo schowków, co udowadnia że ten model został przemyślany nawet w najdrobniejszych szczegółach. Co ważne, V40 ma niewielką utratę wartości.

Volvo V40 ma również do wyboru gamę dynamicznych silników. Jednostki benzynowe dla tego pojazdu występują jedynie w wersji z sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi, natomiast diesle mogą działać z automatycznymi skrzyniami o sześciu przełożeniach. Warto wiedzieć decydując się na taki model jak Volvo V40 jaki silnik wybrać.

 

Volvo V40 – silniki benzynowe

Volvo V40 początkowo dostępne było jedynie z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra, który występował w dwóch wariantach mocy - 150 KM dla T3 oraz 180 KM dla T4. Gama jednostek była z czasem rozwijana. W ramach modernizacji z 2016 roku, udostępniono turbodoładowane wersje czterocylindrowe o szerokim spektrum mocy - T2 122 KM, T3 152 KM, T4 190 KM oraz T5 245 KM.

Marka Volvo stopniowo wycofywała starsze silniki Forda na rzecz własnych, unikalnych projektów. Wprowadzono również nowe odmiany 1,5-litrowe - T2 z 122 KM oraz 153 KM. Różnice między wersjami T3 i T4 są na tyle nieznaczne, że bardziej opłacalny okazuje się wybór słabszego modelu. Mocniejsza jednostka jedynie o sekundę szybciej przyspiesza do 100 km/h, a jej maksymalna prędkość to zaledwie 225 km/h przy 210 km/h osiąganych przez niższy wariant. Z tego względu dopłata nawet 8 tys. złotych za dodatkowe 30 KM zwyczajnie nie jest opłacalna. 

 

Volvo V40 – silniki diesla

Volvo V40 występuje w wersjach z dwoma różnymi silnikami diesla. Mniejszy z nich to D2, który posiada cztery cylindry, pojemność 1,6 oraz 115 KM. Jednostką mocniejszą jest pięciocylindrowy D3 o pojemności 2 l oraz mocy 150 KM. Model D2 dość głośno pracuje na biegu jałowym, jednak wycisza się przy dużych prędkościach i zapewnia bardzo przyzwoite osiągi. Z najlepszy wybór w tej gamie uznać można jednostkę D3, z uwagi na cichą pracę oraz lepszy rozkład momentu obrotowego - 320 Nm od 1750 do 3000 obr./min.

Oba diesle dla Volvo V40 występują w wersji z opcjonalną, sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Zapewnia ona nieco lepsze osiągi oraz płynność, jednak przyczynia się do większego zużycia paliwa. Diesle dla tego modelu to w większości wyjątkowo trwałe jednostki, jednak wymagają regularnych przeglądów. W wersjach dwulitrowych z 4-cylindrową głowicą często występują problemy z wtryskiwaczami, które swego czasu naprawiane były na gwarancji. W przypadku większych przebiegów, usterki występować mogą w praktycznie każdym modelu. 

Zobacz również: Volvo V40 - wyłącznie w wersji kombi