Badanie techniczne

Znaczna podwyżka opłat za badanie techniczne od września

Od września 2025 roku koszt obowiązkowego przeglądu technicznego dla samochodu osobowego bez instalacji LPG wzrośnie z 98 zł do 149 zł — czyli o około 51 zł więcej. To pierwsza podwyżka tego typu od 2004 roku, kiedy to obecna stawka została ustalona.

Dlaczego ceny idą w górę?

Diagności i właściciele Stacji Kontroli Pojazdów od dawna domagali się „urealnienia” opłat. Argumentują, że koszty prowadzenia działalności — sprzęt, płace, podatki — wzrosły, a stawka pozostaje niezmieniona od ponad 20 lat. W tamtym czasie minimalne wynagrodzenie brutto wynosiło 824 zł, dziś jest równe 4666 zł, co pokazuje, że realna wartość opłaty mocno się zmniejszyła.

Resort infrastruktury przyjął rok 2020 jako bazowy przy wyliczaniu nowej stawki, bazując na danych o inflacji.

Inne pojazdy też drożeją „proporcjonalnie”

Podwyżka nie ogranicza się tylko do aut osobowych. Opłaty za inne typy pojazdów, jak ciężarówki, autobusy czy motocykle, wzrosną proporcjonalnie — czyli o podobny procent.

Nowe zasady — nie tylko pieniądze

Rząd planuje nie tylko podniesienie cen, ale też zmiany w systemie:

  • Obowiązkowe fotografowanie pojazdów podczas przeglądu technicznego, co ma zapobiec nadużyciom.
  • Możliwość wykonania badania do 30 dni wcześniej, bez skracania okresu ważności kolejnego przeglądu.
  • Kary finansowe za spóźnienie z przeglądem: podwójna stawka przy opóźnieniu ponad 7 dni, a trzykrotna — po 90 dniach.
  • Szkolenia dla diagnostów, by podnieść kompetencje i zwiększyć rzetelność badań.
  • Mechanizm cyklicznej waloryzacji opłat — powiązanie przyszłych podwyżek z inflacją lub wzrostem płacy minimalnej.

Czy to źle dla kierowców?

To zależy, z jakiej perspektywy patrzysz:

Minusy:

  • Wyższy wydatek przy corocznym badaniu, zwłaszcza dla tych posiadających kilka aut.
  • Konieczność dostosowania się do nowych procedur.

Zalety:

  • Lepszy stan techniczny pojazdów dzięki rzetelniejszym badaniom.
  • Nowoczesny sprzęt na SKP i lepsze warunki pracy diagnostów.
  • Sprawiedliwe i transparentne rozwiązania z cykliczną waloryzacją.
  • Ministerstwo podkreśla, że nadal będziemy płacić mniej niż w wielu krajach europejskich — nawet po podwyżce.

Od września 2025 r. czeka nas realny wzrost opłaty za badanie auta do 149 zł. To pierwsza podwyżka od 2004 roku i odpowiedź na rosnące koszty działania SKP. Do tego dochodzą nowe przepisy — m.in. zdjęcia, szkolenia, kary za spóźnienie i waloryzacja stawek. To koszt dla kierowców, ale w zamian system badań ma być bardziej rzetelny, a bezpieczeństwo na drogach wyższe.