tesla

Tesla z największym udziałem w europejskim segmencie premium samochodów elektrycznych

Europejski rynek samochodów stale rośnie i mocno przyczyniają się do tego również producenci z innych kontynentów. Mowa tu przede wszystkim o Tesli, która może cieszyć się z pozycji lidera w segmencie premium wśród elektryków, a dobrze wygląda też w rankingu ogólnym. Oto jak obecnie wygląda rynek samochodów elektrycznych w Europie.

Segment premium samochodów elektrycznych w Europie

Informacje na temat segmentu premium europejskiego rynku samochodów elektrycznych. W segmencie premium niekwestionowanym liderem jest Tesla z udziałem rynkowym na poziomie aż 42%. Amerykańska marka bardzo dobrze radzi sobie również w ogólnych zestawieniach, o czym świadczą dane dotyczące najpopularniejszych modeli. Najchętniej kupowany elektryk w Europie w trakcie okresu styczeń-maj 2023 to Tesla Model Y. Jest to efekt między innymi dużych obniżek cen Tesli z początku tego roku. Przełożyło się to na sprzedaż rzędu aż 87,6 egzemplarzy w trakcie zaledwie 5 miesięcy. Oznacza to wzrost wynoszący 257% względem analogicznego okresu rok wcześniej.

 

Bardzo duży wzrost zaliczył również Volkswagen ID.3, do którego należy drugi stopień podium. Kompaktowy elektryk Volkswagena sprzedał się w nakładzie 25,7 tysięcy sztuk, co jest o 110% lepszym wynikiem niż rok wcześniej. Spadek zaliczył za to ostatni samochód na podium, czyli Tesla Model 3. Najtańszy model amerykańskiego producenta sprzedał się w nakładzie 25 tysięcy sztuk, co jest wynikiem gorszym o 21%.

 

W czołówce można znaleźć też kilka modeli, którym udało się przekroczyć pułap 20 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Samochody, które sprzedały się w przynajmniej 20 tysiącach sztuk to Volkswagen ID.4, Fiat New 500, MG4 oraz Dacia Spring. W segmencie premium z kolei o podium za dwiema Teslami zaciętą walkę stoczyło Volvo XC40 oraz Audi Q4 e-tron. Zwycięsko z tego pojedynku wyszedł szwedzki SUV. Wzrost sprzedaży na poziomie 205% przełożył się na 16,6 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Audi Q4 e-tron również zaliczyło wzrost, lecz wynoszący 77%. Przez to niemiecka marka sprzedała „tylko” 16 tysięcy egzemplarzy swojego elektrycznego SUVa.

Sytuacja segmentu premium w Polsce — mocna pozycja Tesli

Co ciekawe Tesla nawet nieźle radzi sobie też w Polsce. Patrząc na ogólne dane dotyczące rejestracji wszystkich samochodów należących do segmentu premium, Tesla to szósta najpopularniejsza marka. Przegrywa tylko z Audi, BMW, Mercedesem, Volvo oraz Lexusem, czyli piątką producentów cieszących się świetną opinią i dysponujących ogromną gamą modelową. Tesla z raczej dość ograniczonymi możliwościami pod tym względem sprzedała aż 1 743 samochody w trakcie pierwszych pięciu miesięcy 2023 roku. Najchętniej wybierana jest Tesla Model Y. To auto sprzedało się do tej pory w nakładzie 874 sztuk. Daje jej to 17. miejsce w rankingu najpopularniejszych samochodów segmentu premium.

W pierwszej dwudziestce sprzedająca samochody elektryczne Tesla ma jeszcze jednego przedstawiciela. Jest nim Tesla Model 3. W tym wypadku wynik to 699 sztuk sprzedanych w trakcie okresu styczeń-maj 2023.

 

Tesla coraz mocniej zaczyna się więc rozpychać na europejskich rynkach. W Polsce jej udział to około 26%, gdyż z 6 687 zarejestrowanych elektryków aż 1743 to Tesle. Do tego  w kwietniu amerykański producent zdetronizował Nissana na fotelu lidera polskiego parku samochodów elektrycznych. Tesli udało się to, jednocześnie stając się pierwszym w historii producentem, który sprzedał w Polsce co najmniej 5000 samochodów elektrycznych. Teraz przed amerykańską Teslą walka o jeszcze jeden fotel lidera. Dotyczy on oczywiście najpopularniejszego modelu wśród samochodów elektrycznych.

 

Jeszcze w kwietniu 2023 roku najpopularniejszym autem elektrycznym w historii polskiego rynku był Nissan Leaf z wynikiem bliskim czterech tysięcy egzemplarzy. Wtedy Tesla Model 3 była już obecna w nakładzie 2 847 sztuk, a Tesla Model Y w nakładzie 1 083 sztuk. Biorąc pod uwagę, ze większość rywali z czołówki to auta, które obecnie nie cieszą się tak dużą popularnością, można założyć, że prędzej czy później Tesla zatriumfuje też na tym polu.