Abarth 600e

Abarth 600e – elektryczny hot‑hatch, który trafi prosto w serca fanów adrenaliny

W 75. rocznicę powstania marki Abarth, włoski producent zaprezentował wizję przyszłości w stylu „scorpion” – kompaktowy, elektryczny SUV o sportowym charakterze. Nowy Abarth 600e wywodzi się z Fiata 600e, ale zachowuje charakter prawdziwego hot‑hatcha: agresywny design, dynamiczne osiągi i konkretna porcja zabawy za kierownicą.

Już wersja Turismo oferuje 240 KM (175 kW) i 345 Nm momentu, które wystarczają, by rozpędzić auto do 100 km/h w ok. 6,2 s i osiągnąć elektroniczne 200 km/h. Jednak prawdziwą perełką jest limitowana wersja Scorpionissima – tylko 1 949 egzemplarzy z myślą o liczbie założenia Abartha, wyposażona w potężne 280 KM (207 kW), ten sam moment obrotowy i sprint do setki w zaledwie 5,85 s.

Techniczne serce i sportowe prowadzenie

Oba warianty bazują na platformie Stellantis Perfo eCMP, specjalnie wzmocnionej i zmodernizowanej przy wsparciu Stellantis Motorsport. Zespół Abartha poszedł na całość, montując silnik elektryczny rozwijany na testowym stanowisku Formuły E oraz mechaniczny dyferencjał Torsena, co w połączeniu z poszerzonym rozstawem kół i utwardzonym zawieszeniem daje efekt samochodu o trakcji i precyzji właściwej prawdziwemu hot‑hatchowi.

Auto posiada również chłodzony system bateryjny, wyścigowe tarcze hamulcowe Alcon, a do tego dedykowane opony i elementy nadwozia nadające agresywny, ale też praktyczny wygląd: obniżony spojler, tylny elektrodynamiczny dyfuzor i większe, 20‑calowe felgi z charakterystycznymi akcentami. Dopełnieniem są czerwone zaciski i emblematy skorpiona – niczym z prawdziwego wyścigowego auta .

Abarth 600e

Zasięg, ładowanie, codzienność

Abarth 600e korzysta z tej samej baterii co Fiat 600e – 54 kWh (netto ok. 50,8 kWh), co przekłada się na zasięg WLTP około 320–334 km. W praktyce w zależności od stylu jazdy i warunków atmosferycznych liczby te wahają się, mieszcząc się w przedziale 280–415 km przy jeździe głównie miejskiej autonews. Dzięki możliwości ładowania DC 100 kW, od 20 do 80 % naładowanie zajmuje około 28–30 minut – wygodne dla weekendowych wyjazdów .

Wnętrze – sportowy temperament z nowoczesnym smakiem

Wnętrze utrzymane jest w stylu godnym performance‑SUV‑a. Scorpionissima dodaje kubełkowe fotele firmy Sabelt, tapicerowane Alcantarą i wyszywane kontrastowymi szwami, które tworzą klimat prawdziwego hot‑hatcha. Całość dopełnia cyfrowy zestaw wskaźników oraz 10‑calowy wyświetlacz z grafiką Abartha i... integracją ChatGPT – efektowny technologiczny smaczek.

Abarth 600e

Wrażenia z jazdy – EV z „duszą” analogowego turbodoładowania

Recenzenci jednogłośnie twierdzą, że w 600e czai się „prawdziwa radość jazdy” – to EV, które czuć i słychać jak gorący hatchback. Auto nie jest miękki ani mdły: twarde zawieszenie, responsywne reakcje i basowy „idling” dają poczucie analogowego charakteru. Idealnie wpisuje się w segment dynamicznych miejskich crossoverów .

Cena i dostępność

W Wielkiej Brytanii podstawowy Abarth 600e Turismo startuje od ok. £36 975 (ok. 200 000 zł), natomiast limitowana Scorpionissima kosztuje około £41 975 (ok. 227 000 zł). W Polsce ceny powinny znaleźć się w podobnym przedziale, jednak dokładne dane pojawią się wkrótce wraz ze startem zamówień.

Abarth 600e to elektryczny hot‑hatch, który realizuje marzenie: EV, który naprawdę jeździ jak gorące auto. Z mocą do 280 KM, mechanicznym LSD, świadomością marki Abarth i „jeżdżącymi” emocjami, 600e stanowi wyjątkową propozycję dla entuzjastów dynamicznej jazdy i kompaktowego stylu. Jeśli pragniesz szybkości bez spalin, ale z nutą analogowego charakteru, to właśnie jest twój samochód.