BMW iX - nowy samochód elektryczny
BMW iX
BMW iX, czyli kolejny elektryczny samochód osobowy ze stajni BWM. Tym razem to SUV klasy wyższej. To nowość, w sprzedaży do obecnego 2021 roku. Prototyp stanowił BMW Vision iNEXT Concept z jesieni 2018r. Oficjalna premiera BMW iX jako pierwszego SUV-a niemieckiej firmy z napędem elektrycznym odbyła się 11 listopada 2020 roku.
Wyróżnia się akcentami wyprzedzającymi obecne czasy, np. wąskie reflektory i tylne lampy LED, monstrualne, muskularne tylne nadkola i kolorowe akcenty nadwozia. Do tego masywna, dwuczęściowa imitacja atrapy chłodnicy.
Wnętrze tak samo nietypowe jak nadwozie. Otóż sterowaniem funkcjami radia, klimatyzacji i systemu multimedialnego zajmujemy się poprzez 15" ekran. Nietypowym rozwiązaniem jest sześciokątna kierownica i cyfrowe wskaźniki. Samochody mają trafić do nabywców pod koniec 2021 roku.
Do wykonania kabiny pasażerskiej zastosowane zostały materiały z recyklingu, a sam kształt nadwozia BMW iX został zoptymalizowany pod kątem jak najmniejszego poziomu oporu powietrza i współczynnik Cx wynosi 0,25. BMW iX to pierwszy SUV marki zaprojektowany od podstaw wyłącznie do elektrycznego napędu.
BMW iX zaprojektowany został by konkurować z Teslą Modelem X, Jaguarem I-Pacem i Audi E-tron. Ma zapewnić więcej komfortu i przestrzeni, a mocny elektryczny napęd zapewnić sporo zabawy przy sportowych wyczynach. Do wyboru są dwie wersje silników oraz pojemności akumulatora. Napęd na 4 koła i przyśpieszenie do 100 km/h od 5 do 6 sekund (zależnie od wersji). Podstawowa wersja to 300 KM i z akumulatorem 70 kWh pozwala przejechać prawie 400 km.
Wersja mocniejsza xDrive50 z 500 KM napędem i akumulatorem 100 kWh według producenta może pokonać nawet 600 km. Do tego istnieje opcja ładowania mocą 200 kW, co pozwala w 10 minut naładować akumulatory na przejechanie 120 km.
Jednak to kosztuje i to niemało. Słabsza wersja 358 000 zł, a xDrive 50 prawie 430 000 zł. Z drugiej strony, marki z jakimi ma konkurować nie są wcale tańsze, a na pewno nie tak designerskie.