BMW seria 3 – najlepsze silniki
BMW seria 3 to auto, którego początki sięgają roku 1975. Model przyjął się tak dobrze, że od tego czasu powstało kilka jego generacji. Współczesna – siódma poza ogólnym charakterem w niczym nie przypomina pierwowzoru. To auto średniej klasy BMW, należące do sporej wielkości samochodów rodzinnych i sportowych. Obecna wersja produkowana jest z kilkoma wersjami cztero i sześciocylindrowych silników. Jak wybrać najlepszy?
Silniki czterocylindrowe
Czterocylindrowy silnik to nieco mniejsza konstrukcja niż klasyczne modele stosowane w samochodach BMW. W większości przypadków silniki takie to doskonałe połączenie parametrów technicznych i mocy z oszczędnością paliwa. W serii 3 silniki takie montowane są w autach typowo rodzinnych i modelach o luksusowym charakterze.
Podstawowym silnikiem przeznaczonym do samochodów serii 3 jest model B46D. Ten dwulitrowy silnik ma moc 252 KM – jak na rodzinne auto przeznaczone do codziennego użytku to zdecydowanie aż nadto. Silnik B46D charakteryzuje się relatywnie niewielkim zużyciem paliwa, co czyni go świetną propozycją dla oszczędnych kierowców. Jest to jeden z najbardziej popularnych silników w jednym z najczęściej wybieranych modeli BMW. W razie awarii – które w tym modelu nie zdarzają się zbyt często – dostępność części jest bardzo duża, a naprawa nie stanowi żadnego problemu.
Model B47B ma taką samą pojemność, ale przy znacznie mniejszych obrotach osiąga tylko niewiele mniejszą moc. Jest to więc rozwiązanie o wiele bardziej wydajne, co oczywiście wiąże się z zauważalnie mniejszym zużyciem paliwa. Silnik ma opinię mało awaryjnego i w ostatnim czasie cieszy się coraz większym zainteresowaniem klientów niemieckiego koncernu.
Silniki sześciocylindrowe
W kategorii silników sześciocylindrowych ilość dostępnych wariantów jest nieco mniejsza. Jednym z modeli jest B57. Ten trzylitrowy silnik charakteryzuje się mocą 245 KM. Jak na silnik o takim litrażu nie jest to więc spektakularny wynik. Jego dużym atutem jest bardzo małe zużycie paliwa, które w trasie jest mniejsze niż 5 litrów na 100 km, a w mieście wynosi niewiele powyżej 7 litrów. Opinie kierowców są na temat tego modelu mieszane. Z jednej strony jest to świetne rozwiązanie dla wszystkich tych, którym zależy na dynamicznej jeździe, przy jednoczesnym niewielkim spalaniu – pod tym względem silnik wydaje się dobrze zrównoważony. Z drugiej jednak strony kierowcy najczęściej oczekują od silników sześciocylindrowych znacznie lepszych osiągów.
W przypadku silnika B58D moc 374 KM wydaje się nieco bardziej zadowalająca dla żądnych sportowych wrażeń. Z drugiej jednak strony silnik ma w dalszym ciągu raczej średnie parametry. Wydaje się więc, że samochody z serii 3 wyposażone w silniki sześciocylindrowe to w dalszym ciągu przede wszystkim auta rodzinne, choć nie można odmówić im sportowego pazura.
Zobacz również: BMW seria 3 - nowa odsłona