MG

Chińskie marki podbijają Europę – udział rynkowy podwojony w maju 2025!

W maju 2025 roku rynek nowych samochodów w Europie odnotował 2,5% wzrost, a chińskie marki osiągnęły prawdziwy przełom – ich udział w rejestracjach wzrósł z 2,9% rok wcześniej do aż 5,9%, co oznacza wzrost o 111%. 🚗

Które marki dominowały?

  • MG: sprzedano prawie 30 000 aut (wzrost o 30%), co pozwoliło tej marce wyprzedzić Fiata na rynku europejskim.
  • BYD: sprzedaż skoczyła o niemal 400%, niemal dorównując Tesli liczbą rejestracji. Marka zajęła czwarte miejsce na liście sprzedaży liczbowo.
  • Pozostali: Jaecoo pobił Hondę, a Omoda przewyższyła Mitsubishiego, co świadczy o rosnącej sile nowych graczy.

Dlaczego tak szybko zdobywają rynek?

  1. Konkurencyjne ceny i różnorodność oferty
    Chińscy producenci wprowadzają wiele modeli – od małych SUV-ów Lokalnych po hybrydy – często w cenie poniżej 25 000 €. Atrakcyjność oferty wzmacnia tajemnica tańszej produkcji i pakietów wyposażenia.
  2. Odporność na taryfy celne
    Pomimo wprowadzenia ceł do 38% na chińskie auta elektryczne, wolumen eksportowy rośnie. Chińskie marki skutecznie przystosowały się do reguł i obniżały ceny przed podatkami, co pozwoliło im utrzymać konkurencyjność.
  3. Poszerzony wachlarz napędów
    To nie tylko BEV – wiele modeli to hybrydowe lub plug-in hybrydy, które trafiają do klienta oczekującego ekonomii i elastyczności.

Szerszy kontekst rynku

  • Całkowite rejestracje nowe auta: 1,11 mln szt.
  • Udział samochodów elektrycznych, hybryd i PHEV: ~59% wszystkich rejestracji
  • Renomowane europejskie grupy (VW, Renault, BMW) odnotowały wzrost sprzedaży, ale to Chińczycy byli motorem dynamiki.

Ponadto Tesla traci – jej sprzedaż spadła drug miesiąc z rzędu, ustępując miejsca m.in. BYD, co dodatkowo podkreśla siłę chińskich konkurentów.

Co czeka nas dalej?

  • Rosnąca presja regulacyjna: Europejskie rządy rozważają ulgi dla lokalnych producentów, jednak tempo regulacji może nie nadążać za rynkiem.
  • Walka o segment małych EV: Chińscy gracze wprowadzają kompaktowe modele – np. BYD Dolphin – zagrożą europejskim miejskiakom.
  • Wkrótce zakupy aut z Chin będą standardem – tania produkcja, sieć sprzedaży i rosnące zaufanie sprawiają, że Chińczycy stają się pełnoprawnymi graczami na Starym Kontynencie.

Podsumowanie

Chińskie marki samochodów, takie jak MG, BYD, Omoda czy Jaecoo, podwoiły swój udział w europejskim rynku nowych samochodów osobowych – osiągając niemal 6% udziału w maju 2025. To wyraźny sygnał, że Europa zmienia się – nowe auto z Chin może stać się równie atrakcyjne jak ten od europejskiego producenta.

Chcesz przyjrzeć się najciekawszym modelom chińskim? Sprawdź ofertę BEV i PHEV – pojawia się wiele smart crossoverów w konkurencyjnych cenach.