lakier samochodowy

Czym się różni lakier metalik od perłowego?

Najpopularniejsze rodzaje lakierów na rynku

Zanim przejdziemy do omawiania dwóch typów lakierów wspomnianych w tytule, w pierwszej kolejności powinniśmy przedstawić wszelkie typy lakierów, jakie powszechnie są dostępne na rynku. Zacznijmy od lakieru metalicznego, czyli od popularnego metalika. Posiada on domieszkę sproszkowanego aluminium, które wpływa właśnie na charakterystyczny błysk lakieru. Jeżeli zaś chodzi o perłę, posiada ona czasem aluminium, lecz równocześnie charakteryzuje się domieszką miki – specjalnego minerału, który posiada właściwości podobne do pryzmatu, więc jest w stanie rozczepiać barwy światła. Dodatkowo cząsteczki te są pokryte dwutlenkiem tytanu. O tym, jak oba te lakiery prezentują się w rzeczywistości, powiemy sobie trochę później.

Oczywiście nie można pominąć lakieru matowego, który często jest rozwiązaniem podstawowym podczas wybierania samochodu z salonu. Jak sama nazwa wskazuje, taki lakier nie posiada żadnego połysku czy refleksów. Wiele osób jednak ceni sobie gładkość jego wyglądu – tego typu lakier prezentuje się dość zwarto i tworzy mocną pod kątem wizualnym powłokę. Jest to jednak kwestia bardzo osobista.

Lakier metalik a perłowy – różnica w wyglądzie

Oczywiście dziś skupiamy się tylko na dwóch typach lakieru – metaliku oraz perle, więc mat musi na razie zostać odstawiony do kąta. Porównanie należy rozpocząć od samego wyglądu. Jak prezentuje się metalik? Przede wszystkim posiada on charakterystyczny błysk niczym świeżo polerowany metal. Często lakier metaliczny jest kojarzony ze sportowym wyglądem, a dodatkowo jest on wyborem dość trwałym. Jednakże jeżeli już pojawi się jakieś uszkodzenie lakieru, może być ono naprawdę trudne do naprawy.

Jak zaś wygląda sytuacja w przypadku lakieru perłowego? Przede wszystkim posiada on trochę inny skład, dzięki czemu efekt końcowy wygląda ciut inaczej niż w przypadku metalika. Lakier perłowy tworzy o wiele ciekawsze doznania kolorystyczne z uwagi na swoje właściwości pryzmatu. Bardzo często jednak kolor nabiera srebrnego połysku – niczym perła, skąd zresztą wywodzi się nazwa tego typu lakieru. Jeżeli zależy nam na mocniejszym podkreśleniu koloru, zachowując przy okazji ten srebrny błysk, możemy na przykład skorzystać z lakieru trójwarstwowego. Nie tylko lakier perłowy do takiego zastosowania nadaje się wyjątkowo dobrze, ale również zwiększy to wytrzymałość całej powłoki.

Co tańsze – metalik czy perłowy?

Skoro wiemy już, jak prezentują się lakiery metaliczne i perłowe, zdecydowanie warto jest się pochylić nad ich ceną, która dla wielu osób gra w tym kontekście iście kluczową rolę. Nie można w tym momencie nie wspomnieć o tym, iż najtańszym rozwiązaniem jest oczywiście lakier matowym, lecz metalik jest rozwiązaniem znajdującym się mniej więcej na środku przedziału cenowego lakierów samochodowych. Oczywiście ostateczna cena będzie również zależeć od wybranego koloru, lecz ogółem rzecz biorąc można lakier metaliczny podsumować jednym zdaniem – jest droższy niż mat, lecz daje o wiele więcej charakteru samochodowi.

Nietrudno jest się więc domyślić, iż z uwagi na swoją specyfikę oraz efekt wizualny, najdroższym rodzajem lakieru będzie perła. Mieszanka minerałów i różnych substancji sprawia, iż koszt wyprodukowania takiej farby jest największy, lecz ostateczny efekt zdecydowanie najpiękniejszy. Dzięki temu wiele osób jest gotów zapłacić większą cenę za piękną prezencję swojego auta.

Który wybór będzie najlepszy?

Co więc najlepiej jest wybrać – lakier metaliczny czy lakier perłowy? Nie ma niestety jednej prostej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od tego, co jest naszym priorytetem – oszczędność czy piękny wygląd naszego samochodu. W zależności od naszych priorytetów, czy nawet i naszych personalnych upodobań, ostateczny wybór może być zgoła inny. Niektórym w zupełności starczy efekt oferowany przez metaliki, inni zaś wybiorą oryginalne właściwości lakieru perłowego.