kombi

Historia powstania samochodów typu Kombi

Kombi to rodzaj nadwozia samochodu osobowego z wydłużoną tylną częścią z reguły stanowiącą przedział bagażowy. Rożni go od hatchbacka z wyglądu to, że ma 3 rzędy szyb, a tylna szyba na klapie nie jest bardzo pochyła. Od tych wytycznych były wyjątki, np. Trabant Kombi, Opel Kadett E, Mini Clubmaan, Mini Morris Traveller czy w latach 60-70 samochody takich marek jak GM, Ford, Chevrolet w USA.

Pierwsze kombi

Pierwsze samochody osobowe z nadwoziem kombi to początek 1910 roku. Oparte były na podwoziach Forda Model T (budowane tylko na zamówienie) i nazywano je depot Hawks z uwagi na to, że kursowały w okolicach zajezdni kolejowych jako taksówki (wtedy nazywano je po prostu dorożkami). Pierwsze niezależne od Forda nadwozie kombi to zbudowane przez firmę Star auto z drewnianym nadwoziem (1923).

Pierwsze seryjne kombi to pojazd marki Essex budowany od roku 1922. Było to pierwsze, seryjnie i masowo produkowane auto zgodne z definicją tego nadwozia.

Początkowo kombi nie były samochodami osobowymi. Miały stały dach, lecz nie miały szyb. Owszem kanapy były w nich montowane, ale szyby zastępowano często materiałem, by ochronić pasażerów przed wiatrem. Warto dodać, że pojazdy te, często z wymontowanymi kanapami służyły jako auta dostawcze, transportowe.

Stalowe nadwozia kombi i lata 1945-1970

Do roku 1935 praktycznie każdy kombi był produkowany z nadwoziem drewnianym. Dopiero w połowie lat 30-tych pojawiły się pierwsze samochody wykonane w całości ze stali. Po II wojnie światowej rynek motoryzacyjny z racji dostępności materiałów i lepszej technologii postawił na blachy stalowe i drewno odeszło do lamusa. Pierwsze kombi z metalowym nadwoziem, produkowane seryjnie to Willys Station Wagon (1946 rok).

Minivany, SUV-y jako konkurencja kombi (1970-obecnie)

Kryzys naftowy w USA w latach 70-tych ograniczył produkcję dużych aut. Wkroczyły minivany, jako oszczędne w zużyciu paliwa. W Europie nadwoziom kombi tak naprawdę zaczęły zagrażać dopiero w latach 90-tych pojazdy typu SUV.

 

 

Więcej możesz przeczytać tutaj: Historia powstania samochodów typu Coupe