Hyundai i20 N - oficjalnie zaprezentowany
Hyundai i20 N
Hyundai i20 N oficjalnie zaprezentowany został w X 2020 roku, ale zadebiutował na polskim rynku w marcu 2021. Hyundai celował przy konstruowaniu tego modelu w rywali: Ford Fiesta ST i Volkswagen Polo GTI, a miał do tego w pełni prawo i predyspozycje za sprawą doświadczenia jakie zdobywał w rajdach WRC. Względem i20 ma obniżone o 10 mm zawieszenie i rozbudowany pakiet stylistyczny obejmujący np. przeprojektowane zderzaki i zmieniony tylny spojler.
Napędza go turbodoładowany silnik 1.6 T-GDI o mocy 204 KM (moment obrotowy 305 Nm z funkcją overboost). Napęd jna przednie koła i manualna skrzynia biegów. Przyspieszenie 6,2 sekundy do 100 km/h i prędkość maksymalna 230 km/h.
Wersje wyposażenia N w cenie 99 900 zł oraz N Performance od 108 900 zł. Ta najwyższa dodatkowo ma 18-calowe felgi aluminiowe z oponami Pirelli P Zero, klimatyzację automatyczną, dwupoziomową podłogę bagażnika, podgrzewane przednie fotele i kierownicę, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, czujniki parkowania i bezprzewodową ładowarkę smartfonów.
Hyundai i20 N ma nowej generacji czterocylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem , systemy launch control oraz podbijający obroty silnika przy redukcji biegów (aktywowany przyciskiem na kierownicy). Tym ma konkurować z Fiestą ST, Polo GTi czy Yarisem GR. Zawieszenie to kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu, dodatkowo wzmocniono oraz zastosowano inne sprężyny, amortyzatory i stabilizator niż w wersji "cywilnej". Zmieniono także charakterystykę układu kierowniczego, zastosowano też mocniejsze hamulce i seryjnie 18-calowe opony Pirelli P Zero 215/40. W droższej wersji zastosowano mechanizm różnicowy z mechaniczną szperą.
Czy samochody konkurencji odczują oddech Koreańczyka? Prawdopodobnie nie, ponieważ naprawdę ciężko będzie pobić popyt na Fiestę ST. Trzeba podkreślić, że Hyundai i20 N to miejski hot-hatch inspirowany rajdowym i20 WRC opartym na zmodyfikowanej wersji drogowego Hyundaia i20. To po prostu jedna z ciekawszych propozycji na rynku.