auta premium

Jakie limuzyny marek premium sprzedają się w Polsce najlepiej?

Marki premium są przede wszystkim kojarzone z limuzynami, czyli sedanami klasy wyższej. Auta tego typu są marzeniem wielu kierowców, którzy chcą przy ich pomocy się pokazać, czy też po prostu bardzo komfortowo podróżować, gdyż właśnie komfortowa jazda jest znakiem rozpoznawczym takich samochodów. Jakie auta uznajemy za limuzyny i które sprzedawały się najlepiej w 2021 roku w Polsce?

Jaki samochód uznajemy za limuzynę?

Aktualnie pojęcie limuzyny nie ma takiej mocy jak kiedyś. Jego znaczenie bardzo spadło, gdyż za limuzynę najczęściej uznawane są już samochody klasy wyższej z nadwoziem typu sedan. W zestawieniu najlepiej sprzedających się limuzyn w Polsce pod uwagę weźmiemy auta z nadwoziem typu sedan oferowane przez producentów premium, czyli BMW, Audi, Mercedesa, Volvo oraz Lexusa. Dodatkowy warunek to konieczność należenia minimalnie do segmentu E. Do takich aut zaliczymy więc na przykład BMW 7. Nie trafi do nich z kolei Porsche Panamera z racji na to, że Porsche to producent, który jest stawiany raczej półkę wyżej niż producenci premium.

BMW serii 5 – limuzyna w wersji light

BMW serii 5 jeszcze kiedyś nie byłoby uznane za typową limuzynę. Spełnia jednak wszelkie warunki tego rankingu, gdyż jest to samochód oferowany z nadwoziem typu sedan, który należy co najmniej do klasy E. Popularna „piątka” co ciekawe w rankingu wszystkich aut premium nie cieszy się jednak wielką popularnością. Zajmuje bowiem dopiero ósme miejsce i przegrywa z wieloma SUVami. Jedyne auto, które nie jest SUVem, a które sprzedawało się lepiej od BMW serii 5 to mniejszy brat, czyli BMW serii 3. Wynik BMW serii 5 w całym 2021 roku to 2468 sprzedanych sztuk. Dotyczy to jednak całego modelu, czyli zarówno limuzyny, jak i wersji Touring z nadwoziem typu kombi.

Aktualnie oferowana jest już siódma generacja tego kultowego modelu. Spotkamy ją pod kodem fabrycznym G30, G31 lub F90. Debiut obecnie oferowanej generacji BMW serii 5 miał miejsce w roku 2016, ale wiadomo już, że w 2023 roku na rynek ma wejść ósma generacja tego modelu, gdyż obecna ma już jednak swoje lata.

Audi A6 – Napęd na tył nie jest wymagany do sukcesu

Drugą najlepiej sprzedającą się limuzyną klasy premium w 2021 roku okazało się Audi A6, czyli model, który od swoich rywali odróżnia się tym, że korzysta z napędu na przód lub cztery koła. Pozostali producenci z kolei bazowo swoje auta oferują z napędem na tył. Mimo tej różnicy, która jest dość znacząca, gdyż to napęd na tył uznawany jest za znacznie lepszy w wypadku samochodów z większą mocą Audi A6 osiągnęło niezły wynik sprzedażowy. Model ten w 2021 roku został zakupiony 2408 razy, czyli o dokładnie 60 razy mniej niż BMW serii 5.

Obecna generacja Audi A6 to już piąta odsłona tego modelu, a jeśli policzymy również model Audi 100, czyli bezpośredniego poprzednika Audi A6 to obecne Audi A6 C8 to już ósma generacja tej linii aut z segmentu E oferowanych przed producenta z Ingolstadt.

Mercedes klasy E – niemiecka dominacja

Trzecia najlepiej sprzedająca się limuzyna klasy premium to Mercedes klasy E. Pokazuje to dwie rzeczy. Po pierwsze znacznie większą popularnością cieszą się samochody z segmentu E, które są po prostu tańsze i znacznie łatwiej dostępne. Po drugie Niemcy to naród kompletnie dominujący nie tylko w kwestii całego segmentu premium, ale też w szczególności gdy mowa o limuzynach.

Na Mercedesa klasy E w Polsce w 2021 roku zdecydowano się 2223 razy. Jest to wynik lepszy od modeli takich jak Audi A3, Audi A4 czy też Mercedes klasy A. W tym momencie Mercedes oferuje już piątą generację Mercedesa klasy E, która jest spotykana z kodem fabrycznym W213, S213 oraz X213. Wersja sedan posiada kod fabryczny W213.

Dlaczego niemieckie limuzyny tak bardzo zdominowały rynek?

Segment aut premium jest dosyć zamkniętym towarzystwem i w tym momencie na europejskim rynku znajdziemy zaledwie pięciu producentów, których można do niego zaliczyć. Trzech z nich to producenci europejscy, a dokładnie niemieccy, którzy do tego posiadają bogatą tradycję budowy limuzyn. Tymczasem japoński Lexus oraz szwedzkie Volvo coraz większą wagę przykłada do rozwoju gamy SUVów i o to na nich skupia swą główną uwagę. W ten sposób niemieccy producenci mogą dosłownie zdominować rynek limuzyn premium.