Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Audi A5
Audi A5 to dość młody samochód od Niemców z Ingolstadt, którego celem jest zapełnienie luki w ofercie marki w segmencie luksusowych, sportowych coupe i liftbacków. Od wprowadzenia w 2007 roku pokazuje się jako nowoczesny samochód, a jego sportowe edycje są chętnie kupowane na całym świecie.
Audi A5 – historia modelu
Audi A5 zostało zaprezentowane w 2007 roku na targach w Genewie jako nowe coupe marki z oznaczeniem 8T. Bazą konstrukcyjną do powstania tego modelu była czwarta generacja Audi A4. Absolutną nowością w gamie marki był model A5 Sportback, czyli 5-drzwiowy liftback klasy średniej. Wcześniej Niemcy nie oferowali takiego samochodu, więc wszedł on w niewykorzystaną do tej pory niszę. Platforma użyta do jego budowy była przedłużona względem tej, którą przeznaczono dla wersji coupe.
Sportback do sprzedaży wszedł w 2009 roku wraz z wersją cabrio. Od samego początku dostępna była także edycja S5, która korzystała z potężnego wolnossącego 4.2 V8 o mocy 354 koni, które były przenoszone na wszystkie cztery koła dzięki napędowi quattro. S5 w kabriolecie korzystało z nieco mniejszej jednostki 3.0 V6 o mocy 333 koni mechanicznych.
W 2010 roku Audi zdecydowało się na wprowadzenie jeszcze mocniejszej odmiany modelu A5. Było nią Audi RS5, które wpierw powstawało jedynie jako coupe z silnikiem V8 4.2 FSI, który spokrewniony był z jednostką V10 z modelu R8. Taki silnik generował aż 450 koni mechanicznych i posiadał napęd quattro. Kolejne granice zostały przełamane również przy premierze RS5 Cabrio, który stał się pierwszym w historii samochodem z internetową premierą.
Druga generacja Audi A5 o oznaczeniu F5 nie przedstawiła wielkiej rewolucji. Zmiany były kosmetyczne, lecz utrzymały elegancki i sportowy charakter modelu. Wnętrze pochodzi z pokrewnej A4, a oferowane wersje nadwozia w standardowej edycji, jak w S5 oraz RS5 pozostały bez zmian.
Audi A5 – dane techniczne i wymiary
Pierwsza generacja mogła pochwalić się wymiarami mierzącymi kolejno 4636 mm długości. 1981 szerokości oraz 1374 wysokości w wypadku wersji coupe. W modelu cabrio wymiary to 4636x1981x1382, a dla S5 wynoszą one 4641x1981x1369. W 2011 roku po faceliftingu wszystkie wersje zostały nieco skrócone oraz zwężone. Wyjątkiem było RS5, które po zmniejszeniu było nieco większe od swych pobratymców i jego wymiary wynoszą 4648x1857x1367. Masa własna A5 w generacji 8T znajduje się w przedziale 1475-1610 kilogramów, a bagażnik ma pojemność wynoszącą 455 litrów, bądź 320 do 380 litrów w wersji cabrio.
Wielkość auta nie zmieniła się zbytnio przy premierze Audi A5 generacji F5. Jego wymiary to 4673x1843x1360, a masa własna rozpoczyna się od 1465 kilogramów. Obie edycje mogą pochwalić się tym, że zdobyły 5 gwiazdek w teście bezpieczeństwa Euro NCAP.
Audi A5 – gama silnikowa i napęd
Co klasyczne w Audi w obu generacjach są jedynie modele z napędem na przód, bądź quattro. W pierwszej generacji można znaleźć samochody używane z ponad 10 różnymi silnikami benzynowymi oraz z dokładnie 10 jednostkami wysokoprężnymi. Silniki benzynowe to rzędowe czwórki z linii 1.8 TFSI, lub 2.0 TFSI, a także V6 3.0 TFSI i V6 3.2 FSI. Ta pierwsza widlasta jednostka została także zmodyfikowana na potrzeby modelu S5 Cabrio i Sportback tak, by generowała 333 zamiast 272 koni mechanicznych. W modelach RS5 i S5 Coupe pod maską pracowało V8 4.2 FSI o mocy 354 KM w wypadku S5 oraz o mocy 450 KM, jeśli chodzi o najmocniejszą wersję modelu A5.
Oferowane diesle to rożne edycje 2.0 TDI, które generowały od 136 do 190 KM, a także silniki V6 o pojemnościach 2.7 i 3.0. Pozwalały one na osiągniecie mocy z zakresu 190-245KM. W drugiej generacji również można liczyć na szeroki wybór jednostek 2.0 TFSI, a także małe 1.4 TFSI. Diesle to głównie silniki 2.0 TDI i 3.0 TDI. Moc silników benzynowych to od 150 do 252 KM, a jednostki wysokoprężne generują od 150 do nawet 286KM. Samochody używane z linii S5 przed liftingiem napędzało V6 3.0 TFSI o mocy 354 KM, a po 2019 roku pod maską można znaleźć wysokoprężne V6 3.0 TDI o mocy 347KM. Edycję RS5 napędza V6 2.9 TFSI o mocy 450KM. Wszystkie odmiany S i RS są dostępne tylko z napędem quattro.
Audi A5 – ceny samochodów używanych
Nieuszkodzone A5 można znaleźć już za 40 tysięcy. Jednak najdroższe modele z lat 2013-2015 osiągają nawet ceny rzędu prawie 100 tysięcy złotych. Chcąc zakupić Audi A5 drugiej generacji Trzeba już przygotować co najmniej 90 tysięcy, a ceny sięgają nawet i ponad 200 tysięcy złotych.
Audi A5 – ceny nowych samochodów
Za Audi A5 prosto z salonu należy zapłacić od 180 do ponad 250 tysięcy złotych w zależności od silnika i wersji wyposażenia. Modele S5 to już wydatek wynoszący ponad 340 tysięcy, a za najmocniejsze RS5 ceny mocno przekraczają 400 tysięcy złotych.