Mercedes-Benz klasy S - jaki silnik wybrać?
Mercedes-Benz klasy S to luksusowy samochód osobowy, produkowany od 1972 roku. Limuzyna ta zaliczana jest do klasy wyższej i pozostaje flagowym modelem marki, a zarazem najpopularniejszym autem w swoim segmencie na całym świcie. Obecnie produkowana jest siódma generacja Mercedesa-Benz klasy S, dostępna od 2020 roku. Największą popularność w Polsce zyskała generacja piąta, oznaczana jako W221. Dla tego modelu występuje szeroka gama silników benzynowych oraz diesla, a do najbardziej polecanych należą najmocniejsze odmiany jednostek w układzie V.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz klasy S
W ofercie benzynowych jednostek dla Mercedesa-Benz klasy S znaleźć można przede wszystkim modele V6 3,5 l o mocy 272 KM w S 350, a także V8 4,7 l o mocy 340 KM w S 450, V8 5,5 l o mocy 388 KM w S 500 oraz V12 5,5 l z dwiema turbosprężarkami o mocy 512 KM w S600. Silniki te zmodyfikowano po liftingu. Wariant S 360 otrzymał moc 306 KM, a w wersji S 500 zastosowano jednostkę V8 4,7 biturbo o mocy 435 KM. W przeciwieństwie do starszych osłon, silniki te posiadają bezpośredni wtrysk paliwa. Na uwagę zasługuje też odmiana hybrydowa S 400 H, w wersji V6 3,l z silnikiem elektrycznym o łącznej mocy 299 KM. Każda z konfiguracji została zestawiona ze skrzynią automatyczną 7-biegową 7G-Tronic. Wersja 5-biegowa zarezerwowana była tylko dla klas S z jednostkami V12. Do polecanych odsłon należą topowe AMG, które występują w wersjach minimum 525 KM. Godny uwagi jest zwłaszcza wariant S 65 AMG o mocy aż 600 KM, napędzany 12-cylindrowym widlastym silnikiem o pojemności 6 litrów.
Silniki diesla Mercedes-Benz klasy S
W przypadku diesli wybór dla Mercedesa klasy S w generacji W221 jest bardziej ograniczony. Dostępne są wersje V6 3,0 z pojedynczym turbodoładowaniem o mocy 235/ 258 KM (S 320 i S 360 CDI), bądź też V8 4,0 biturbo o mocy 320 KM (S 420 i S 450 CDI). Te drugie nie są szczególnie polecane, ponieważ oferują niewiele lepsze osiągi i znacznie więcej spalają. Jednostki te zostały wycofane przed liftingiem, z którym zbiegła się premiera modeli S klasy z 4-cylindrowym silnikiem 2,1 o mocy 204 KM - S 250 CDI. Model ten posiada wysoki moment obrotowy, dzięki czemu rozpędza się do 100 km/h w 8,2 s i spala nawet poniżej 10 l/100 km. Jednostka S 250 CDI jest jednak dość problematyczna, ze względu na rozrząd zlokalizowany z tyłu. Jego wymiana wymaga zdjęcia całego silnika, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Wszystkie wysokoprężne jednostki dla klasy S zestawione zostały z automatyczną skrzynią 7G-Tronic.