Renault FlexEVan

Renault FlexEVan – nowa generacja elektrycznych dostawczaków już od 2026

Renault i Volvo połączyły siły, by stworzyć zupełnie nową rodzinę elektrycznych vanów – FlexEVan – przeznaczoną przede wszystkim do miejskiej logistyki. Oficjalna produkcja ruszy w 2026 roku we francuskiej fabryce w Sandouville. Projekt ten może zrewolucjonizować rynek lekkich pojazdów użytkowych, zwłaszcza w kontekście rosnących wymagań ekologicznych i urbanistycznych.

Sojusz gigantów: Renault + Volvo

Projekt FlexEVan to dzieło spółki joint venture Flexis SAS, założonej przez Renault Group i Volvo Group, z dodatkowym wsparciem od francuskiego operatora logistycznego CMA CGM Group. Co ważne – mimo że Volvo i Renault rywalizują na rynku osobówek, w tym projekcie łączą siły w segmencie pojazdów użytkowych, stawiając na efektywność i innowację.

Renault FlexEVan

Co wyróżnia FlexEVan?

Projekt zakłada stworzenie modularnej platformy elektrycznej, która pozwoli na produkcję różnych wariantów nadwozia. FlexEVan będzie dostępny w kilku konfiguracjach:

  • Furgon dostawczy dla klasycznego transportu miejskiego,
  • Wersja osobowa dla shuttle busów i transportu pasażerskiego,
  • Zabudowy specjalistyczne, np. chłodnie, skrzynie lub food trucki.

Pojazdy mają charakteryzować się:

  • całkowicie elektrycznym napędem,
  • nowoczesną kabiną z cyfrowym kokpitem,
  • łatwością w dostosowaniu do floty (np. poprzez otwartą architekturę software’ową),
  • niska podłogą i maksymalnym wykorzystaniem przestrzeni ładunkowej,
  • zgodnością z przyszłymi normami emisji i bezpieczeństwa w UE.

Produkcja we Francji – co to oznacza?

FlexEVan będzie produkowany w zakładzie Renault w Sandouville, który od lat specjalizuje się w autach dostawczych. Co ciekawe, to tam powstaje obecnie Renault Trafic – a nowa linia produkcyjna dla FlexEVan ma zostać zbudowana równolegle.

Renault FlexEVan

Produkcja ma ruszyć w 2026 roku, a już teraz zatrudnienie w fabryce ma wzrosnąć o ponad 500 miejsc pracy. To nie tylko dobra wiadomość dla lokalnej gospodarki, ale też sygnał, że projekt jest traktowany poważnie i długofalowo.

Dla kogo ten pojazd?

FlexEVan ma być odpowiedzią na potrzeby:

  • firm kurierskich i e-commerce (last mile delivery),
  • lokalnych operatorów miejskich,
  • flot korporacyjnych, które chcą zredukować ślad węglowy,
  • nowoczesnych food trucków, serwisów mobilnych i przewozów osób.

Współczesna urbanistyka coraz częściej ogranicza wjazd klasycznych spalinowych dostawczaków do centrów miast – FlexEVan może być rozwiązaniem tej bariery.

Renault FlexEVan

Czy FlexEVan trafi do Polski?

Choć nie podano jeszcze szczegółowej mapy dystrybucji, Renault jest bardzo silnie obecne w Polsce w segmencie dostawczaków (Master, Trafic, Kangoo). To oznacza, że FlexEVan ma bardzo realne szanse pojawić się również na naszym rynku – jako ekologiczna alternatywa dla klasycznego vana.

FlexEVan to coś więcej niż kolejny elektryczny van. To zapowiedź nowej ery miejskiej logistyki – opartej na zeroemisyjności, modularności i realnym podejściu do potrzeb operatorów flot. Dzięki współpracy Renault i Volvo może powstać pojazd, który nie tylko zastąpi tradycyjne furgony, ale też otworzy nowe możliwości dla logistyki przyszłości.