BMW X4 - który silnik najbardziej godny polecenia?
BMW X4 to zaliczany do klasy średniej SUV Coupe, którego wyróżnia charakterystyczna, bardzo atrakcyjna sylwetka. Coraz bardziej popularne stały się większe modele w typie SUVa z uniesioną linią w okolicy bagażnika, BMW nie czekając zbyt długo wypuściło model X4 wpisujący się w ten trend. Samochód ujrzał światło dzienne w roku 2014 i od razu zyskał duże zainteresowanie wśród wielu kierowców. Model powstał jako alternatywa dla X3, jednak technicznie i wizualnie te modele niewiele się różnią. Producenci stosunkowo szybko zaprezentowali drugą generację – ta wyszła na rynek już w 2018 roku. BMW X4 zostało zmodernizowane i odświeżone.
Po względem oferty silnikowej mamy do dyspozycji siedem różnych wariantów. Wydawałoby się to dosyć skromnym wyborem, ale marka BMW znana jest z niezawodnych silników, trudno zatem podjąć decyzję przy zakupie. Podobnie wielu klientów zastanawia się w przypadku BMW X4 jaki silnik wybrać. Przejrzyjmy dostępne opcje, które być może ułatwią wybór.
BMW X4 – dostępne silniki
Gama wyłącznie 7 wersji silnikowych może nie brzmi imponująco, natomiast silniki same w sobie i ich osiągi zdecydowanie są. Każdy z nich jest oczywiście dostępne z napędem na cztery koła, czyli popularnym xDrive. Klienci mogą jak zwykle wybierać spośród wersji benzynowych i diesli zarówno jeśli chodzi o używane BMW X4 jak i nowe. Oferta jest we wszystkich wariantach tak dobra, że faktycznie podczas zakupu trudno podjąć szybko decyzję. Stosując najbardziej popularny podział zajmiemy się silnikami benzynowymi i dieslami dostępnymi w X4.
Silniki benzynowe
W opcjach BMW X4 mamy do wyboru trzy silniki benzynowe oznaczone kolejno 20i, 28i oraz 35i. Współpracują one wyłącznie z 8-biegowym automatem. Zarówno 20i, jak i 28i mają pojemność 2.0 litrów, jednak pierwsza dysponuje mocą 184KM, a druga już 245KM. W przypadku 35i mamy do czynienia już z 3.0 l jednostką, która generuje moc nawet 306KM.
W nowej generacji BMW X4 28i zmieniono na 30i, a 35i zostało zastąpione nową, jeszcze mocniejszą jednostką M40i, która oferuje moc 360KM i mimo tak dużej mocy według producenta w cyklu mieszanym pali 9,5 litra na 100km. Przejdźmy do „perełki” X4 –w sprzedaży dostępny jest również najnowszy model X4 w wersji M, która ma pod maską silnik o mocy 480KM, a do setki jest w stanie rozpędzić się w 4 sekundy. Jest przy tym najmniej oszczędnym silnikiem w gamie X4.
Spalanie w wersjach 20i i 30i jest podobne i utrzymuje się w cyklu mieszanym od 7,5 litra do 8,5 litra paliwa. Nieco wyższe jest w 40i, a jak wiadomo – najwyższe będzie w wersji M. Tutaj potężny silnik spala w cyklu mieszanym 10,8 litra paliwa na 100km.
Silniki Diesla
W przypadku gamy silników Diesla jest podobnie, jednak bez największych mocy. Mamy tu trzy jednostki oznaczone kolejno 20d, 30d oraz 35d. Jednak w tym przypadku 2.0 litrową pojemność ma tylko pierwszy wariant, który oferuje kierowcy moc 190KM. Warto zauważyć, X4 z tą jednostką jest jako jedyna z serii dostępna wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Dwie pozostałe jednostki pierwszej generacji mają pojemność 3.0 litrów i dysponują kolejno mocą 258KM i 313KM. Tu również wracamy do „standardu”, czyli 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów.
W drugiej generacji mamy mały lifting i oczywiście podniesioną moc silników. Wersja 30d oferuje już kierowcy 286KM, czyli prawie o 30KM więcej od tej samej wersji w pierwszej generacji, a 40d ma do dyspozycji 340KM. Oczywiście tu podobnie, im większa moc tym większe spalanie, jednak w silnikach młodszej generacji nie jest to zawrotna liczba. Chociażby w przypadku wersji 30d w cyklu mieszanym producent zapewnia, że spalanie oscyluje w okolicy 6,1-7,0 litra paliwa. W 40d nie ma dużej różnicy – X4 spala w tej wersji od 6,5-7,3 litra.
BMW X4 – który silnik wybrać?
Wybór może być trudny, bo żadna z wersji silnikowych nie ma negatywnych opinii – ani wśród pierwszej, ani drugiej generacji. Najprostszym podejściem jest decyzja odnośnie tego, co jest nam potrzebne: moc, czy ekonomia? Jeśli stajemy przed takim wyborem to oczywiście najbardziej polecane są silniki Diesla, które oferują moc i przystępne wyniki w spalaniu. Jeśli natomiast nie obchodzą nas kompromisy, a jedyne czego oczekujemy to duża dawka mocy, to zdecydowanie najlepszym wyborem będzie silnik benzynowy, który zaoferuje kierowcy potężną moc. Podsumowując można śmiało stwierdzić, że osoby zdecydowane na mocne wrażenia, których niejako gwarantem jest marka BMW, nie będą narzekać z żadnej z dostępnych opcji.
Zobacz również: BMW X4 - nowy SUV