Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Kia Rio
Kia Rio jest miejskim autem od marki z Korei Południowej. Ten przedstawiciel segmentu B na rynku znajduje się i w gamie Kii znajduje się pomiędzy modelami Picanto oraz Ceed. Charakteryzują go niewielkie ceny i rozmiary, a w sprzedaży obecnie dostępna jest czwarta generacja. Pierwsza powstała jeszcze w XX wieku.
Kia Rio – historia modelu
W momencie debiutu Kia Rio była najmniejszym modelem w gamie producenta z Korei Południowej, lecz co ciekawe pierwsza generacja występuje tylko jako kombi, lub sedan. W momencie premiery w 1999 roku dostępna była jedynie pierwsza odmiana nadwozia, a sedany zaczęto produkować dwa lata później, czyli w 2001 roku. Mimo w teorii większej powierzchni kombi nie oferuje większej niż sedan pojemności bagażnika. Pierwszy lifting miał miejsce w 2002 roku i odświeżył dość przestarzałe wyglądający samochód.
Druga generacja została zaprezentowana w 2005 roku i została pomniejszona, tak by Kia Rio stała się typowym przedstawicielem segmentu B. W sprzedaży wciąż dostępny był sedan, a kombi zastąpił 5-drzwiowy hatchback. W 2009 roku doszło faceliftingu, który za zaktualizował wygląd do obowiązującego w nowych modelach stylu tygrysiego nosa z przodu.
Trzecia generacja była prawdziwą rewolucją stylistyczną i na rynek wypuszczono ją w 2011 roku. Znakiem rozpoznawczym Kii w tamtym okresie były wysoko zadarte i ostro zakończone przednie lampy. Oprócz znanych wcześniej odmian w tej generacji można zakupić także 3-drzwiowego hatchbacka.
Czwarta generacja jest jedynie ewolucją, lecz przód samochodu diametralnie się zmienił, tak by pasować do obecnego języka stylistycznego marki. W 2020 roku doszło do liftingu, w którym znów przeprojektowano przedni zderzak, a także dodano dwa ekrany do wnętrza. Jeden 8-calowy odpowiada za system multimedialny, a drugi o przekątnej 4,2 cala wyświetla informacje z komputera pokładowego.
Kia Rio – dane techniczne i wymiary
Pierwsza generacja to dość krótkie kombi i sedan o długości wpierw 3990 mm. Zmianie uległa również szerokość. Przedliftowe egzemplarze mierzą 1675 mm, a odświeżenie sprawiło, że są o 5 mm szersze. Wysokość sięga 1440 mm. Druga generacja zyskała wymiary typowe dla segmentu. Hatchback mierzy 3990x1695x1470 mm w kolejności długość, szerokość, wysokość, a sedan jest długi na 4240 milimetry.
Przy okazji premiery trzeciej generacji doszło za to do powiększenia. Hatchback może się pochwalić wymiarami wynoszącymi 4046x1720x1455 mm, a sedan jest dłuższy i mierzy 4366 mm. Dzięki temu bagażnik jest pojemniejszy i ma 292-390 litrów w hatchbacku oraz 400 litrów w sedanie. Czwarta generacja nie zmieniła zbytnio swych wymiarów, gdyż mierzy 4065x1725x1450 mm w hatchbacku i 4385x1725x1460 mm w sedanie.
Kia Rio – gama silnikowa i napęd
Pod maską pierwszej Kii Rio znajdziemy benzynowe jednostki 1.3 i 1.5 o niewielkiej mocy od 75 do 108 KM. Samochody używane z drugiej generacji Rio mogą już mieć silniki, a właściwie silnik wysokoprężny. Dostępny jest jedynie 1.5 CRDi o mocy 110KM. Dostępne są także dwie benzynowe jednostki o pojemności 1.4 i 1.6 litra, które generują moc wynoszącą 97, lub 112 KM.
Trzecia generacja Rio nie posiada już pod maską jednostek wysokoprężnych. Dostępne są jedynie benzynowe silniki 1.2 i 1.4 o mocy 85, lub 109 KM. Czwarta generacja przed liftingiem oferuje naprawdę bogaty wybór jednostek napędowych. Dostępne są benzynowe 1.0 T-GDi i 1.0 T-GDI i mocy kolejno 120 oraz 110 KM, a także 1.2 i 1.4, które generuje 84 lub 100 KM. Można także znaleźć modele z dieslem 1.4 o mocy 90KM. Po liftingu w ofercie pozostał jedynie słabszy silnik 1.0 i 84-konne 1.2. Ten pierwszy otrzymał wersję hybrydową, która generuje 120 KM.
Kia Rio – ceny nowych i używanych samochodów
Przedstawiciele 1 generacji na rynku wtórnym to rzadkość, ale kosztują zaledwie kilka tysięcy złotych. Ceny 2 edycji Rio zaczynają się od 10 tysięcy, a droższe egzemplarze osiągają około 15 do 20 tysięcy. Nieco droższa jest 3 generacja, za którą trzeba zapłacić minimum 20 tysięcy, a ceny kończą się na około 35. Używani przedstawiciele najnowszej generacji kosztują zazwyczaj około 40-50 tysięcy.
Chcąc zakupić nową Kię Rio należy przygotować co najmniej 50 tysięcy złotych. Wersje wyposażeniowe GT Line kosztują do ponad 80 tysięcy. Droższa jest miękka hybryda, której cena zaczyna się od 60 tysięcy, a za wersję GT Line ze skrzynią 7 DCT należy zapłacić prawie 90 tysięcy złotych.