Mazda Cx-30 - jaki silnik wybrać?
Mazda Cx-30 to kolejny z crossoverów japońskiej marki. Projekt auta opiera się przede wszystkim na bazie Mazdy 3, co zresztą bardzo rzuca się w oczy. Niemniej wersja Cx-30 doczekała się pewnych zmian w aspekcie rozwiązań mechanicznych, między innymi mocniejszego silnika. Tym samym do jednostek wolnossących benzynowych SkyActive-G charakteryzujących się mocą 122 oraz 150 koni mechanicznych dołączyć również nowoczesny silnik benzynowy SkyActive – X o pojemności skokowej dwóch litrów oraz mocy 180 koni mechanicznych. Doskonałe proporcje, a także elektryzujący wygląd zewnętrzny, połączony z bardzo bogatym wyposażeniem i zastosowaniem systemy Sky-Active – X przyczynił się istotnie do wzmocnienia gamy silników w Mazdzie Cx-30?
Mazda Cx-30 – nowoczesność i osiągi
Nowa jednostka SkyActive doczekała się również nowatorskich określeń. Między innymi diesotto, co oznacza benzynodiesel. Chodzi o to, że w przypadku Mazdy Cx-30 klienci mają do czynienia z silnikiem benzynowym, który posiada częściowo zapłon samoczynny o charakterystyce SPCCI. Warto zaznaczyć, że w przypadku Cx-30 moment obrotowy, mimo zastosowania nowoczesnej jednostki SKyActiv – X jest niewiele wyższy od słabszych jednostek takich jak SkyActive – G. Tym samym z jednej strony silnik na co dzień zapewnia tak zwany ciąg do samego dołu, ale z drugiej krzywa tego momentu przebiega w sposób płaski, a więc przyspieszenie ze wciśniętym pedałem w podłogę odbywa się niezwykle miarowo, a odczuwalne kopnięcie dostajemy w 5-6 tysiącach obrotów. Niestety rezultatem jest to, że w momencie wyprzedzania kierowca Cx-30 musi zdecydowanie częściej redukować biegi niżeli w przypadku samochodów, które posiadają jednostkę turbo. Mazda Cx-30 z manualną przekładnią biegów i napędem na cztery koła rozpędza się od 0-100 km/h w 10,2 sekund. Zatem silnik wzbudza przekonanie, że posiada maksymalnie 150 koni mechanicznych, a nie jak jest w specyfikacji 180 KM. Z kolei spalanie w Maździe Cx-30 SkyActive – X nie zalicza się do najniższych, ponieważ przy zrównoważonej i spokojnej jeździe poza miastem będzie to około 5.5 l/100 km, a wmieście około 9l/100 km.
Mazda Cx-30 – funkcjonalność i wygoda
Mazda Cx-3 posiada nie tylko bardzo przestronne wnętrze, ale również doskonale przemyślane. Pod tym względem ciężko jest się do czegokolwiek doczepić. W kontekście samej mechaniki jak na SUV-a mogłoby być znacznie lepiej. Także funkcjonalność nie niweluje w tym przypadku istotnie dużego spalania jak na auto nowej generacji. Z kolei niska awaryjność auta sprawia, że można je polecić, choć nie dla kierowców spodziewających się dużej dynamiki, którzy zasugerowali się 180-konnym silnikiem.