kia niro 2022

Nowa Kia Niro 2022

Kia Niro – historia modelu w pigułce

Koreańska motoryzacja w ostatnich latach zaliczyła naprawdę gigantyczny rozwój, który jest godny podziwu. Chodzi tutaj o absolutnie wszystkie aspekty – design, moc, wyposażenie, a także jakiekolwiek aspekty techniczne. Zarówno Hyundai, jak i Kia, która oczywiście podlega pod koncern Hyundai Motor Company, w ostatnich latach otworzyły wiele centrów rozwojowych, w tym jedno o naprawdę ogromnej wadze w Niemczech. Dzięki kompletnej transformacji gamy modelowej i stawianiu na mniej oczywiste rozwiązania, obie te marki nie tylko zdołały nadgonić konkurencję, ale w wielu przypadkach nawet ją wyprzedzić, wprowadzając w swoich najnowszych modelach wiele nowatorskich i nieoczywistych rozwiązań. Nic więc dziwnego, że wspomniany wyżej koncern jest obecnie trzecią siłą branży motoryzacyjnej na całym świecie.

Wspomnieliśmy o ofensywie modelowej, a jej częścią była między innymi Kia Niro. Jeżeli dana marka chce wejść na szczyty świata motoryzacji, oczywiście musi podążać za trendami. Tak oczywiście było i tym razem – Niro to kompaktowy crossover, zaprezentowany po raz pierwszy w lutym 2016 roku w Chicago, na tamtejszych targach motoryzacyjnych. Miesiąc potem, by podkreślić znaczenie rynku europejskiego, powtórna premiera odbyła się na Geneva Motor Show. Kia Niro była dla Koreańczyków przełomowym modelem nie tylko ze względu na ciekawy, oryginalny design – był to również ich pierwszy samochód z napędem hybrydowym, co było kolejnym punktem zwrotnym w historii producenta. Dwa lata później zaś na rynek wszedł całkowicie elektryczny wariant tego auta o nazwie Niro EV.

Kia Niro – co niesie za sobą nowa generacja modelu?

Po sześciu latach od premiery pierwszego wcielenia modelu Niro, Kia postanowiła znacznie odnowić ten samochód, prezentując w listopadzie 2021 roku nową generację tego auta, które do sprzedaży weszło w tym roku. Ruch ten jest oczywiście zrozumiały – w kontekście stylistyki, znaków rozpoznawczych oraz loga Kia przeszła w ciągu ostatniego roku naprawdę mocne przeobrażenie. Nie powinna więc dziwić decyzja marki mówiąca nam o tym, że jeden z najlepiej sprzedających się samochodów marki powinien być pod tym kątem dostosowany do najnowszych standardów.

Nowe Niro nadal jest crossoverem segmentu C, jednak linia boczna oraz przód pojazdu prezentują się o wiele agresywniej. Choć auto urosło o kilka milimetrów, odpowiedni design sprawił, że wizualnie osiągnięto pod tym kątem efekt dokładnie odwrotny – auto wygląda na niższe i smuklejsze, choć oferuje teraz więcej przestrzeni we wnętrzu. Możemy też dokładnie dostrzec wyjątkowe światła w kształcie wykresu EKG.

Kia Niro – dane techniczne

Jak już wspomnieliśmy, nowa Kia Niro względem swojej poprzedniczki jest ciut wyższa, lecz równocześnie również szersza i dłuższa. Samochód ten może pochwalić się kolejno 4420 mm długości, 1825 mm szerokości oraz 1545 mm wysokości przy niemałym rozstawie osi na poziomie 2720 mm. Bagażnik o pojemności 370 litrów nie wyróżnia się w klasie kompaktowych crossoverów – nie jest przesadnie duży, ale zarazem nie zaliczymy go do najmniejszych. Wybierając klasyczną hybrydową odmianę, masa własna samochodu będzie mieścić się w granicach 1405-1490 kilogramów. Stawiając jednak na PHEV, czyli hybrydę plug-in, wartość ta wzrośnie do poziomu 1610 kilogramów. No właśnie, à propos silników...

Kia Niro – dostępne jednostki napędowe

Klasyczny silnik hybrydowy w Kii Niro opiera się na jednostce 1.6 GDI i jest w stanie we współpracy z motorem elektrycznym wykrzesać z siebie 141 koni mechanicznych. Hybryda plug-in oferuje zaś mocniejszą jednostkę elektryczną przy zachowaniu spalinowego motoru 1.6 GDI – łączna moc wynosi bowiem 183 KM. Najmocniejszy silnik to jednak ten skryty w odmianie EV – w pełni elektryczna jednostka sprzężona z akumulatorem o pojemności 64,8 kWh zapewnia do 452 km zasięgu oraz moc aż 204 koni mechanicznych.