Audi A8

Nowe Audi A8 2022

Każdy producent premium musi posiadać swoją flagową limuzynę. BMW ma serię 7, Mercedes klasę S, a Audi rywalizuje z tymi markami za sprawą Audi A8. Najnowsza generacja flagowej limuzyny Audi ma już jednak prawie 5 lat, więc przyszła pora na facelifting. Zmieni on głównie detale, które jednak nieco odświeżą ten wciąż niesamowicie nowoczesny model.

Audi A8 – historia modelu

Audi w latach 90. przeprowadziło sporą rewolucję w nazewnictwie swoich modeli. Została ona uporządkowana i praktycznie wszystkie auta osobowe są od wtedy oznaczane literą A oraz numerem, który mówi o pozycji w gamie. Audi A8 zastąpiło model V8, który był poprzednią flagową limuzyną marki. A8 w momencie wprowadzenia było przełomowe dla całej motoryzacji, gdyż było to pierwsze seryjne auto, którego konstrukcja została wykonana w 100% przy wykorzystaniu aluminium.

Druga odsłona flagowca Audi zadebiutowała w roku 2022 i odświeżyła dość przestarzały już model. Nie zmieniło się za to jedno. Pod maskę A8 trafiały jedynie silniki V6 oraz V8, a także ogromne i potężne 6.0 W12, czyli silnik powstały w wyniku połączenia dwóch jednostek V6. Druga generacja zakończyła swój żywot w roku 2009.

audi a8 wymiary

Audi A8 D4, czyli trzecia generacja flagowej limuzyny to wciąż luksusowa limuzyna z aluminium, która ma pod maską jednostki V6, V8 lub W12. Największa zaleta Audi A8 D4 to przede wszystkim masa. W momencie wprowadzenia na rynek było to bowiem najlżejsze auto z tego segmentu z napędem na cztery koła.

Audi A8 D5 to najnowsza odsłona flagowca marki z Ingolstadt. Względem poprzedników jest ona większa, a także lżejsza, co jest naprawdę spory sukcesem. Ponadto w Audi A8 udało się po raz pierwszy w historii marki wprowadzić w pełni dotykową kontrolę systemów multimedialnych. Ważnym zagadnieniem przy projektowaniu Audi A8 była również jazda autonomiczna.

Nowe Audi A8 2022 – lifting

Samochody Audi A8 D5 na rynku są od 2017 roku. Pora więc na lifting, gdyż niebawem minie pięć lat obecności rynkowej tego modelu. Wizualnie lekko zmieniono grill, przeprojektowane reflektory, felgi, a także boczne wloty powietrza. Dodano również nowe lakiery metaliczne i matowe, których łącznie jest aż dziewięć. Po raz pierwszy w historii A8 dodano także wizualny pakiet S-line, który będzie jedną z opcji. Wewnątrz obyło się bez rewolucji, ale nie obyło się bez nowości. Dodano opcjonalny wyświetlacz head-up. 

audi a8 wymiary

Audi A8 2022 – silniki

Podstawowy silnik to jednostka 3.0 V6 TDI oznaczona cyfrą 50 w gamie modelu. Generuje ona 286 koni mechanicznych i 600 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Rozpędza ona limuzynę do 100 km/h w 5.9 sekundy. Druga opcja to benzyna oznaczona cyfrą 55. Jest to silnik 3.0 V6 TFSI, który do dyspozycji daje 340 koni mechanicznych i 500 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie do 100 km/h z tym silnikiem trwa za to 5.6 sekundy. Audi S8 napędza z kolei silnik 4,0 V8 TFSI, który generuje 460 koni mechanicznych i 660 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie do setki najszybszej wersji flagowej limuzyny Audi trwa dokładnie 4.4 sekundy.

 

Zobacz także: Nowe Audi RS3 2022