Alpina

Najciekawsze modele samochodów Alpina

Alpina — co to za marka?

Alpina zajmuje się tworzeniem nowych modeli bazujących na autach niemieckiego koncernu motoryzacyjnego BMW. Nie jest ona firmą tuningową, która jedynie delikatnie przerabia samochody seryjne lub wzbogaca je o elementy ozdobne. Alpina nadaje pojazdom nowy numer nadwozia i tworzy je na specjalne zamówienie klientów. Auta Alpina są produkowane ręcznie, w ograniczonej liczbie egzemplarzy. Tym, co odróżnia je od modeli seryjnych jest między innymi większa moc. Każdy oryginalny pojazd Alpina ma wyraźnie widoczny podwójny numer VIN. W pierwszej kolejności jest on nabijany przez BMW. Następnie auto trafia do bawarskiej fabryki, gdzie numer jest przekreślany i nabijany na nowo przez Alpinę. Warto wspomnieć tutaj także o felgach marki. Tym, co je wyróżnia jest to, że każda z nich posiada 20 ramion. W modelach kutych wentyle są wyraźnie widoczne, odlewanych — ukryte pod dekielkiem. Niemiecka firma zajmuje się również sprzedażą niezależnych kompletów felg oraz spojlerów do wszystkich modeli samochodów BMW, w tym także klasycznych. Samochody BMW Alpina na polskim rynku są dostępne wyłącznie na zamówienie.

Jaka jest historia marki Alpina? Sięga ona 1962 roku. Wtedy to jej założyciel — Burkard Bovensiepen rozpoczął modyfikację gaźników w BMW 1500. Wcześniej jego firma specjalizowała się w produkcji maszyn do pisania. Od początków istnienia, niemieckiego przedsiębiorstwo angażowało się w zawody sportowe. Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych podpisało ono kontrakt z austriackim kierowcą wyścigowym — Niki Laudą. W tym samym czasie Alpina współpracowała również z Jamesem Huntem, Derekiem Bellem, Hansem Stuckiem czy Jacky Ickx.

alpina

W 1978 roku, Alpina zaprezentowała swój pierwszy model samochodu. Był to B6 2.8. Alpina bazujący na BMW 3 serii E21. Auto to było wówczas pionierem w kwestiach technicznych. W latach siedemdziesiątych, w modelu B7 został wprowadzony silnik z turbosprężarką. W latach osiemdziesiątych pojawił się on w modelu B10 B — Turbo. Był to najszybszy na świecie sedan w tym okresie. Posiadał on motor wyposażony w dwie turbosprężarki. W 1993 roku, Alipna zaprezentowała światu przyciski w kierownicy, które służyły do zmiany biegów w automatycznej skrzyni.

Ważną datą w historii firmy Alpina był rok 1983. Wtedy to ze względu na wysoką jakość i zaawansowane zmiany została ona zarejestrowana w Niemczech jako niezależna marka.

W 1992 roku, na rynku zadebiutował model BMW Alpina B12 5.7 Coupe. Był to pierwszy samochód niemieckiej marki osiągający prędkość powyżej 300 km/h. W 1999 roku, światło dzienne ujrzała Alpina D10 Bi-Turbo. Był to pierwszy model w historii firmy, który posiadał silnik diesla. W 2002 roku, Alpina zadebiutowała na rynku amerykańskim, wprowadzając do sprzedaży bazujący na BMW Z8 model Roadster V8. Wyprodukowanych zostało 555 egzemplarzy modelu. Tym, co odróżniało go od BMW Z8 była obecność automatycznej skrzyni biegów. W 2017 roku, w Polsce powstał pierwszy autoryzowany salon i serwis marki Alpina. Znajduje się on w Warszawie.

Zobacz także: Jakie limuzyny marek premium sprzedają się w Polsce najlepiej?

 

alpina

Najciekawsze modele samochodów Alpina

W ofercie niemieckiej marki Alpina znajdują się samochody, takie jak:

•   Alpina B3 BiTurbo — sportowy model produkowany od marca 2013 roku. Auto bazuje na 6 generacji BMW serii 3: 335i. Samochód jest dostępny w następujących wersjach nadwoziowych: sedan, kombi, coupe oraz kabriolet. Alpina B3 BiTurbo jest dostępna w wersji z automatyczną, 8 — biegową skrzynią biegów ZF 8HP70 wraz z możliwością manualnej skrzyni biegów przy pomocy znajdujących się przy kierownicy łopatek.

•   Alpina B10 Bi-Turbo — 4-drzwiowy sedan zaprezentowany po raz pierwszy w 1989 roku w Genewie. Wyprodukowanych zostało 507 sztuk modelu. Alpina B10 Bi-Turbo był w latach 1989 — 1996 nieoficjalnie najszybszym sedanem na świecie, a w okresie od 1989 do 1995 — najszybszym seryjnie produkowanym niemieckim autem wyprodukowanym w ilości minimum 100 egzemplarzy.