Hyundai Elantra N

Nowy Hyundai Elantra N 2022

Hyundai od jakiegoś czasu pracuje nad zmianą tego jak postrzegany jest jako producent samochodów. Owszem budowanie rozsądnych cenowo kompaktów czy aut miejskich to wciąż priorytet, lecz inżynierowie z Korei Południowej mogą również popuścić wodze fantazji za pomocą modeli z oznaczeniem N, które nawiązuje do sportowych dywizji marki.

Hyundai Elantra N – geneza modelu

Podstawa do stworzenia Hyundaia Elantra N zrodziła się w 2016 roku. Wtedy pochodzący z Korei Południowej Hyundai powołał do życia dywizję Hyundai N. Ma ona takie same znaczenie dla marki jak na przykład BMW M dla BMW, czy AMG dla Mercedesa. Literka N nawiązuje do trzech miejsc, czyli toru Nurburgring, gdzie testowane są wszystkie modele N, dystryktu Namyang w Korei Południowej, gdzie powstała marka N oraz szykan, które na torach wyścigowych mogą mieć kształt litery N.

Hyundai Elantra N

Brand N ma też swe korzenie w wyścigowych próbach Hyundaia. Marka ta startuje przecież w WRC, gdzie dwukrotnie zdobyła tytuł konstruktorów, dzięki Hyundaiowi i20 przeznaczonemu do startów w WRC. Pierwsze auto, które oficjalnie rozpoczęło linię sportową N to Hyundai i30 N, czyli kompaktowy hatchback dostępny także jako liftback.

Hyundai Elantra N 2022 – jak powstał?

Hyundai Elantra to jeden z najnowszych dodatków do linii N. Jest to ponadto pierwsze auto nie będące hatchbackiem lub liftbackiem, które trafia do tego grona. Linię N rozpoczął naturalnie Hyundai i30, a w 2018 roku dołączył do niego specyficzny i asymetryczny Hyundai Veloster N. W 2020 roku do rodziny dołączył znany z WRC Hyundai i20. Teraz przyszła pora na model Kona N oraz oczywiście Elantrę N.

W Polsce Hyundai Elantra może kojarzyć się z tanim sedanem, który dostępny jest z dość prostą i słabą jednostką napędową. Hyundai Elantra N jest kompletnym jego przeciwieństwem. Oczywiście samo wstawienie mocnej jednostki nic by nie dało. Elantra N musi się wyróżniać, ale też i lepiej prowadzić. W tym pierwszym celu pomaga agresywna stylistyka nadwozia. Z przodu wyróżnia się duża atrapa chłodnicy i agresywne wloty powietrza, a z tyłu oko przykuwają niemal od razu spore końcówki wydechu, dyfuzor, a nawet spojler zamontowany na klapie bagażnika. We wnętrzu zmieniono kierownicę na sportową, wstawiono obszyte alcantarą kubełkowe fotele, które umieszczono 10 mm niżej niż standardowo, a ponadto dodano aluminiowe pedały.

Hyundai Elantra N

Nowy Hyundai Elantra N – zmiany techniczne i dostępność

Pod maskę trafił silnik z Hyundaia i30 N. Jest to jednostka 2.0 o mocy 280, a przez moment nawet 290 koni mechanicznych. Moment obrotowy to 392 Nm, a przyśpieszenie do 100 km/h trwa 5.3 sekundy, co wraz prędkością maksymalną rzędu 250 km/h daje świetne wrażenia sportowe. W Elantrze poprawiono brzmienie wydechu, układ e-LSD, czyli elektryczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, 8-biegowy automat dwusprzęgłowy, a poprawiono także zawieszenie, które stało się sztywniejsze. Niestety o ile Hyundai Elantra N brzmi kusząco nie da się go dostać w Europie. Sprzedawany jest jednak w Ameryce, więc można pomyśleć o jego sprowadzeniu. Z drugiej strony w Europie zakupimy również kompaktowego Hyundaia i30 N.