Land Rover Defender - auto terenowe klasy średniej
Land-Rover Defender to samochód terenowy klasy średniej i wyższej w późniejszych latach produkowany przez brytyjską markę Land Rover od 1983 roku. Aktualnie, choć mija prawie 40 lat produkowana jest dopiero III generacja modelu. Mimo rozpoczęcia produkcji w 1983 r. to początki modelu sięgają lat powojennych tj. 1948 roku gdy Rover wyprodukował model Land Rover. Pierwszy był inspirowany Jeepem Willysem. Modułowa karoseria na ramie i surowe wnętrze to cechy jakie każdy z nas, kto interesuje się pojazdami terenowymi zna w przypadku Defendera. Produkowano model w trzech rozstawach osi (90, 110, 130) każda z silnikiem diesla. Model w 2007 doczekał się zmian, nieznacznie ulepszono deskę rozdzielczą i zmieniono układ ogrzewania, który był bolączką modelu od samego początku.
II generacja Land Rovera Defender pierwszy raz pokazana została jesienią 2011 roku, a do produkcji trafiła dopiero w roku 2019. To zupełnie nowy samochód, zbudowany od podstaw. Jest wyraźnie bardziej nowoczesny i luksusowy niż wcześniej, ale nie stracił nic ze swojej zdolności do radzenia sobie w każdych warunkach. Cała koncepcja nieładnego samochodu terenowego została zmieniona. Klienci dzisiaj nie zaakceptowali by przerażająco niski komfort, poziom technologii. Auto wymagało zmian. Pudełkowy kształt, wytrzymała konstrukcja i możliwość poruszania się w dowolnym miejscu sprawia, że jest on atrakcyjny zarówno dla zastosowań komercyjnych, jak i kierowców szukających najnowszego i najmodniejszego SUV-a. Konkurencja dla nowego Defendera jest zróżnicowana. Rywale to Jeep Wrangler i Mercedes G-Class, Toyota Land Cruiser, Subaru Forester, Ssangyong Rexton, BMW X5, Volvo XC90 i Volkswagen Touareg.
Doskonałym przykładem zmian jest Defender 90. Dzięki nowemu sześciocylindrowemu silnikowi wysokoprężnemu i hybrydzie D250 układ napędowy jest szybki, płynny i wyrafinowany. Wizerunek lat 90 nie ma sobie równych, a technologia sprawia, że jest innym Land Roverem niż można przypuszczać. Wciąż jest to drogi samochód, ale godny uwagi. Land-Rover ogłosił, że do końca dekady będzie dążył aby min. 60% modeli było elektrycznych. Tak więc Defender 90 oraz 110 jest ikoną Land Rovera w drodze ku nowemu.