Kia Stonic to miejski crossover produkowany przez południowokoreańską markę od 2017 roku. Jest to zupełnie nowy model w ofercie producenta, chociaż w gamie częściowo zastąpił Kię Soul, która pozostała dostępna na naszym rynku już wyłącznie w wersji elektrycznej. Pierwszą zaletą Stonic jest jej wygląd – nietuzinkowy, o efektownej sylwetce, która nawiązuje do terenowych samochodów. Jest awangardowy, ale na tyle, by spodobać się większości klientów. Kolejny plus to fakt, że ten model jest świetny zarówno do miasta jak i na dłuższe wyjazdy. I tu przechodzimy do największej zalety Stonica, czyli jego prowadzenia. Jazda tym modelem to sama przyjemność, według wielu opinii dziennikarzy motoryzacyjnych i kierowców to najlepiej prowadzący się crossover z dostępnych na rynku – bardzo dobrze pokonuje zakręty, sprawnie wykonuje polecenia kierowcy, nie przechyla się. Według niektórych Kia w tym aucie postawiła na stylistykę, a nie na funkcjonalność, ponieważ bagażnik nie jest zbyt duży. Za to kabina jest całkiem przestronna jak na swój segment, a w dodatku bogato wyposażona nawet w podstawowej wersji. Bez względu czy interesuje Cię nowa czy używana Kia Stonic, koniecznie sprawdź oferty sprzedaży na naszej stronie, tu z pewnością znajdziesz idealny model.
Kia Stonic FAQ:
Jakie jest średnie spalanie Kia Stonic ?
Od crossoverów segmentu B, których głównym przeznaczeniem jest poruszanie się po mieście i okazjonalne wyjazdy w trasę, oczekuje się wielu konkretnych rzeczy – wygody, dobrego przyspieszenia, ale także i przyzwoitego poziomu spalania. W tym aspekcie Kia Stonic, czyli pretendent południowokoreańskiej marki na zawojowanie europejskiego rynku takich właśnie aut, radzi sobie naprawdę przyzwoicie.
Na pierwszy ogień wziąć należy naprawdę efektywne silniki diesla. W tym wypadku mamy dostęp tylko do jednej jednostki napędowej – 1.6 CRDi sprzedawanej w wariancie o mocy 110 lub 155 koni mechanicznych. Spalanie na poziomie 5,5 litra na 100 kilometrów jest naprawdę dobrym rezultatem. Sytuacja wcale nie wygląda gorzej w przypadku motorów benzynowych. Choć w gamie możemy znaleźć naprawdę wiele różnych jednostek, żadna z nich nie powinna wychylać się poza naprawdę solidny przedział 6-7 litrów na 100 kilometrów.
Jaki silnik wybrać Kia Stonic ?
Po zeszłorocznym faceliftingu, w gamie silnikowej Kii Stonic doszło do kilku znaczących zmian. Trzeba jednak przyznać, że są one bardzo racjonalnie usprawiedliwione. Choć aktualnie do wyboru mamy jedynie silniki benzynowe, to nadal możemy znaleźć zarówno dość mocne jednostki, jak i takie, które bardziej stawiają na oszczędność.
Sprawdźmy jednak, jakie silniki dostępne są w egzemplarzach poliftowych. Mogliśmy tam znaleźć na przykład silnik diesla 1.6 CRDi o mocy 110 lub 115 KM w zależności od roku produkcji. Nie był on jednak dość często kupowany, stąd dość rozsądna decyzja o jego wycofaniu z oferty. Usunięto z niej również benzynową jednostkę 1.4 o mocy 100 koni mechanicznych, która nie wypadała najlepiej w stosunku mocy do spalania.
Aktualnie w salonowej Kii Stonic mamy dostęp do trzech silników. Pierwszym z nich jest 1.0 T-GDI, które możemy wybrać w czystym wariancie z 100 KM mocy oraz jako miękką hybrydę (120 KM). Można również natrafić na wolnossące 1.2 o mocy 84 KM.
Jakie są opinie o Kia Stonic ?
Kia Stonic zaliczyła udany debiut na europejskim rynku i znaczna większość klientów jest zadowolona ze swojego egzemplarza. Choć nie jest to model pozbawiony niedociągnięć, Kia Stonic jest aktualnie jednym z najciekawszych wyborów w segmencie crossoverów segmentu B. Dlaczego?
Przede wszystkim trzeba wspomnieć o naprawdę świetnym układzie jezdnym i dobrze działającej skrzyni biegów. Imponuje również przestrzenność wnętrza tego auta, a także naprawdę dobra widoczność za kółkiem, co w miejskich crossoverach nie jest tak oczywiste. Kia Stonic jest również chwalona za bardzo dobre zawieszenie, hamulce, oraz solidną bezawaryjność, z czego poniekąd słynie cała marka Kia.
Najwięcej narzekań można usłyszeć w kierunku wyciszenia wnętrza pojazdu. Nie stoi ono na najwyższej półce i przy wyższych prędkościach hałas w środku może być uciążliwy. Silniki zaś nie należą do najdynamiczniejszych, co dla wielu również jest sporym minusem. Stosunkowo niska cena rekompensuje jednak małe niedoróbki.
Jakie są wymiary Kia Stonic ?
Kia Stonic posiada dość standardowe wymiary jak na crossovera segmentu B i pod względem podstawowych gabarytów nie wyróżnia się zbytnio na tle modeli innych producentów. Długość 4140 mm, szerokość 1760 mm oraz wysokość 1520 mm to rozmiary, które nie zaskakują.
Warto jednak zwrócić uwagę na dość krótki rozstaw osi – 2580 mm – który dość mocno pomaga w uwidocznieniu naprawdę precyzyjnego i responsywnego układu kierowniczego tego samochodu. Waga samochodu jest za to naprawdę niewielka – w zależności od silnika masa własna będzie się wahać w granicach 1070-1185 kilogramów.
Wielkość bagażnika jest po prostu okej – pojemność 352 litrów nie wywołuje efektu „wow”. Po złożeniu tylnych siedzeń, przestrzeń załadunkową możemy powiększyć do objętości 1155 litrów, co jest już całkiem przyzwoitą wartością. Całkiem wysoki prześwit o wielkości 18,3 centymetra pozwala zaś na naprawdę pewną jazdę zarówno w trasie, jak i na mieście bez narażania podwozia na zarysowania.
Jakie są ceny Kia Stonic?
Kia Stonic to jeden z najnowszych samochodów od Koreańczyków, który coraz częściej jest już zauważany na ulicach. Ten miejski crossover przyjął się w naszym kraju wyjątkowo dobrze i wydaje się, że w dłuższej perspektywie może przerodzić się w hit sprzedażowy. Wpływ na to z pewnością ma niewielka cena. Podstawowy pakiet wart jest bowiem zaledwie 72 900 złotych. Jeżeli jednak skusimy się na odmianę GT Line, cena samochodu wzrośnie do poziomu 97 400 złotych.